Voelt u zich fit?

Geüpdatet door Isabelle Eustache, gezondheidsjournaliste op 02/09/2015 - 15h22
-A +A

"En hoe is het met de conditie?" Dit is een rituele vraag, waarvan het antwoord vanzelfsprekend lijkt. Toch zijn de criteria om zich fit te voelen niet altijd de criteria die we veronderstellen. De oplossingen om een betere conditie te krijgen ook niet trouwens...!

Energie en fysieke conditie

Wanneer we het hebben over "in vorm zijn", denken we op de eerste plaats aan energie en fysieke conditie. Zijn we voldoende "in vorm" om die 50 meter te lopen om onze bus te halen? Om de trap op te lopen zonder buiten adem te zijn? Of om enkele boodschappen te voet te gaan doen zonder vooraf ontmoedigd te zijn? Het antwoord wordt door ons lichaam gegeven. Als pijn, vermoeidheid of trainingstekort u verhinderen om u vrij te voelen in uw dagelijks leven, mag u dat niet ondergaan zonder te reageren! Als een teken van uw lichaam u verontrust of u al een hele poos hindert, raadpleeg dan uw huisarts om het onderwerp op een rustige manier te bespreken. Komt u gewoon fysieke activiteit tekort, dan is er maar één oplossing: begin er maar aan, maar wel rustig. Het is niet de eerste keer dat mensen met een zittend leven of zittend beroep een dagelijkse wandeling inlassen en er zelfs fanatiek in worden, maar dan wel op hun eigen ritme.

Gewicht en lichaamsschema

"In vorm zijn" heeft ook te maken met 'vormen': met het uiterlijk dus, met het lichaam zelf. Dit heeft gedeeltelijk te maken met de fysieke conditie, maar niet uitsluitend: iemand die zichtbaar te zwaar is, maar fysiek actief blijft, verkeert waarschijnlijk in een betere gezondheid dan iemand met een aanvaardbaar BMI (Body Mass Index) die het hele weekend in de zetel ligt. Het is nochtans belangrijk om stil te staan bij uw BMI. U kunt het berekenen door uw gewicht (uitgedrukt in kilo's) te delen door het kwadraat van uw lengte (in meters). Hebt u een BMI tussen 18 en 25, dan is er sprake van een gezond gewicht. Boven 25, hebt u overgewicht, en boven 30 spreken we van zwaarlijvigheid of obesitas. Naast het BMI, hechten artsen tegenwoordig ook belang aan de buikomtrek, die nuttige aanwijzingen geeft voor het risico op cardiovasculaire ziekten en diabetes. Bij een buikomtrek van meer dan 94 cm voor de mannen en 80 cm voor de vrouwen, moet men zeker een arts raadplegen. De website www.mijnbuikomtrek.be leert u de beste manier om uw buikomtrek te meten.

Oorspronkelijk gepubliceerd op 11/05/2009 - 00h00 en geüpdatet door Isabelle Eustache, gezondheidsjournaliste op 02/09/2015 - 15h22
Bekijk dit artikel
Vous devez être connecté à votre compte E-Santé afin de laisser un commentaire
PUB
Lees ook
Test uw vorm Geüpdatet op 15/04/2003 - 00h00

Er bestaan een heleboel tests om na te gaan of u in goede of slechte fysieke conditie verkeert. Ze vereisen geen speciaal materiaal, en na een paar minuten hebt u al de uitslag. Doén dus!

Sporten? Ja, maar. . . Geüpdatet op 23/10/2007 - 00h00

Ik leid een sedentair leven en heb zin om te bewegen! Maar als ik weer begin te sporten, welke voorzorgen moet ik dan nemen? Moet ik op voorhand een check-up laten doen en hoe kan ik mijn fysieke conditie evalueren?

Sport en placebo Geüpdatet op 05/06/2007 - 00h00

Sporten doen we met ons lichaam, maar ook met ons hoofd. En als de gedachten er zich mee moeien, is het effect positiever. Dat blijkt uit een recente studie.

De voornemens van de Belgen voor 2008 Geüpdatet op 22/01/2008 - 00h00

Goede voornemens zijn vaak geen lang leven beschoren, maar toch hebben ze hun nut. Uit een enquête blijkt dat de voornemens van de Belgen zich dit jaar vooral op de gezondheid richten met extra l aandacht voor voeding en sport.

Meer artikels