Voedingsvezels tegen constipatie

Geüpdatet door Marion Garteiser, gezondheidsjournaliste op 18/04/2017 - 11h48
-A +A

Constipatie is een vaak voorkomend probleem, maar meestal gaat het niet om een ernstige aandoening. In de meerderheid van de gevallen kunnen de transitproblemen opgelost worden door de voeding aan te passen en meer bepaald door het eten van meer vezels, zowel oplosbare als onoplosbare.

PUB

De behandeling van constipatie hangt natuurlijk af van de duur en de ernst van de verstopping. Maar in de meeste gevallen zijn eenvoudige wijzigingen in de levensgewoonten voldoende om komaf te maken met het probleem. Dat geldt in het bijzonder voor de voeding. Het eerste doel is het verhogen van de vezelconsumptie. Vezels zitten vooral in groenten en fruit. U moet wel weten dat er twee soorten vezels zijn: oplosbare vezels en onoplosbare vezels. Beide soorten zouden idealiter in dezelfde hoeveelheden gegeten moeten worden. Maar overdrijven is ook niet goed: teveel oplosbare vezels kunnen voor irritatie en pijn zorgen terwijl onoplosbare vezels verantwoordelijk kunnen zijn voor een opgeblazen gevoel. Daarnaast is het ook noodzakelijk dat men veel drinkt, gemiddeld anderhalve liter per dag met een voorkeur voor water. Om doeltreffend te kunnen zijn, hebben vezels water nodig om op te zwellen. Zo wordt het volume en het gewicht van de ontlasting groter. Drinken moet u overigens niet alleen 's morgens doen en tussen de maaltijden door, maar ook tijdens de maaltijden.Sommige dranken zijn dan weer niet aangewezen zoals koolzuurhoudende dranken (inclusief spuitwater), laxerende thee (senebladeren, bastjeshoutthee of thee met hars), alcohol met gezoete wijn of fruit.

Oplosbare vezels

 

  • Gedroogde abrikozen en dito pruimen en vijgen
  • Bruine bonen
  • Spruitjes
  • Mango's, bananen, sinaasappelen, perziken, appels
  • Worteltjes, gekookte spinazie, prei, tomaten, sla
  • Gestoomde aardappelen

 

Onoplosbare vezels

 

  • Amandelen, gedroogde dadels
  • Volkorenbrood, zemelbrood
  • Erwtjes, kikkererwten, linzen
  • Gekookte prinsessenboontjes

Er zijn ook heel wat voedingswaren te koop die kunstmatig verrijkt worden met vezels, maar daarop hoeft u niet noodzakelijk een beroep te doen. Een gevarieerde voeding biedt meestal een voldoende hoeveelheid vezels. Tenslotte kan ook regelmatige lichaamsbeweging helpen om constipatie te bestrijden.

 

Initialement publié par Isabelle Eustache, bewerkt door C. De Kock, gezondheidsjournaliste le 08/11/2005 - 00h00 et mis à jour par Marion Garteiser, gezondheidsjournaliste le 18/04/2017 - 11h48
Bekijk dit artikel
PUB
Lees ook
Het abc van voedingsvezels Geüpdatet op 23/03/2009 - 00h00

Voedingsvezels zijn een veelbesproken onderwerp. Dat begon in de loop van de jaren 70 en het is nu nog steeds het geval. Is hun heilzame werking nog altijd actueel? We proberen deze vraag voor u te beantwoorden.

Eet meer vezels! Geüpdatet op 25/09/2007 - 00h00

Voedingsvezels hebben heel wat troeven. Ze verbeteren de intestinale transit, verhogen het verzadigingsgevoel, spelen een rol bij de preventie van bepaalde kankers en hebben een positief effect op de preventie van cardiovasculaire aandoeningen, diabe...

Rauwkost: voordelen en gevaren Geüpdatet op 10/08/2015 - 17h06

Rauwkost is gezond, luidt het. Het is goed voor de lijn en voor de gezondheid. Dat klopt, maar niet altijd! In deze hete, zomerse periode eten we het liefst van allemaal slaatjes van rauwkost. Als u er goed mee omgaat, kunt u er maximaal voordeel en...

Meer artikels