Voedingshygiëne bij kinderen

Geüpdatet door Paule Neyrat, diëtiste op 25/01/2011 - 13h20
-A +A

PUB

Niet toegeven aan grillen

Als uw kind een maaltijd gedeeltelijk of volledig weigert, moet u het daarna niets geven en gewoon wachten tot de volgende maaltijd. Blijf kalm, roep niet op uw kind en straf het ook niet. Leg het gewoon uit dat het nog geen etenstijd is, dat het (pas) bij de volgende maaltijd mag eten. Wees maar zeker dat uw kind dan alles zal opeten en een stevige honger zal hebben. Hou zoetigheden voor na de maaltijd, geef ze nooit voor het eten. Anders heeft uw kind geen honger meer als het aan tafel zit. En dan kunt u het ook niet verwijten dat het geen honger heeft! Breng het die gewoonten al in de eerste levensmaanden bij. Zoute of zoete hapjes terwijl het middag- of avondmaal wordt bereid, zijn uit den boze. Een kind moet leren wachten tot het etenstijd is. Geef niet toe, ook als het protesteert. Uw kind zal heus niet verhongeren als het nog een uurtje moet wachten. Geef uw kind water om zijn dorst te lessen, af en toe een gezoete drank voor zijn plezier mag. Gezoete dranken zijn de grootste vijanden van kinderen. Ze moeten op elke leeftijd beperkt blijven tot af en toe een glas, bijvoorbeeld naar aanleiding van een feest. Als de koelkast niet uitpuilt van deze producten, is het gemakkelijker om die regel op te leggen. Als u uw kind vanaf zijn eerste levensmaanden gewoon water geeft om te drinken, zal het de smaak van die zoete dranken niet te pakken krijgen. Eten gebeurt altijd al zittend, en aan tafel. De gewoonte om om het even waar of om het even hoe te eten is helaas in onze maatschappij ingeburgerd geraakt. Het heeft voor het catastrofale verlies van structuur in de maaltijden gezorgd. Als u wilt dat uw kind gezond blijft en zijn gewicht ook op peil blijft, moet u het van jongs af aan verplichten om aan tafel en nergens anders te eten. Maar dan moet u natuurlijk het goede voorbeeld geven...

 

Sport

Voedingshygiëne gaat hand in hand met lichaamsbeweging. Elk kind moet ten minste één lichamelijke activiteit beoefenen, op regelmatige basis. Een kind dat een evenwichtige voeding heeft, op maat van zijn behoeften dus, en dat aan sport doet, zal geen overgewicht ontwikkelen.

Initialement publié par Paule Neyrat, diëtiste le 25/01/2011 - 11h37 et mis à jour par Paule Neyrat, diëtiste le 25/01/2011 - 13h20
Bekijk dit artikel
Vous devez être connecté à votre compte E-Santé afin de laisser un commentaire
PUB