Voedingshygiëne bij kinderen

Geüpdatet door Paule Neyrat, diëtiste op 25/01/2011 - 13h20
-A +A

PUB

Ontbijt

Deze maaltijd is onmisbaar om het kind de ochtend op school zonder appelflauwte te helpen overbruggen .Een goed gevoed kind zal tijdens de speeltijd of elders minder snel gaan snoepen. Als ouder moet u zelf ook ontbijten om uw kind die gewoonte bij te brengen. Als het van jongs af aan gewoon is om ‘s ochtends te eten, is de kans groot dat het die goede gewoonte zijn hele verdere leven zal behouden. Maar soms wordt een kind ‘s ochtends aangepord om te eten als het echt geen honger heeft. Misschien heeft het ‘s avonds laat gegeten en is het te laat gaan slapen. Dat is dan de verantwoordelijkheid van de ouders. Zij moeten zorgen voor de regelmaat in het leven van hun kind, voor het slapengaan zowel als voor de maaltijden! Maar ook als een kind aan het snoepen gaat zo gauw het wakker is of de koelkast opentrekt en zijn buikje rond drinkt met een of andere gesuikerde drank, is dat de fout van de ouders. Die moeten de moed hebben om een voedingsdiscipline op te leggen. Maar een kind kan ook angstig zijn en bijvoorbeeld bang zijn om naar school te gaan. In dat geval is het belangrijk dat u er als ouder mee spreekt en te weten komt wat hem bezighoudt.

 

Middagmaal

De maaltijden in de refter zijn vaak te vet, bevatten vaak te weinig eiwitten en smaken vaak ook flauw. Waak dus over de menu’s van uw kind en compenseer die minpunten ‘s avonds. Het is ook een reden te meer om uw kind een stevig ontbijt voor te schotelen. Voor kinderen die ‘s middags thuis warm eten is een schotel met vlees, groenten en granen, en daarna wat yoghurt en/of een stuk fruit ruimschoots voldoende.

 

Initialement publié par Paule Neyrat, diëtiste le 25/01/2011 - 11h37 et mis à jour par Paule Neyrat, diëtiste le 25/01/2011 - 13h20
Bekijk dit artikel
Vous devez être connecté à votre compte E-Santé afin de laisser un commentaire
PUB