Voeding vóór een wedstrijd

Geüpdatet door Paule Neyrat, diëtiste op 18/03/2016 - 16h04
-A +A

Het is de bedoeling een zo groot mogelijke glycogeenreserve aan te leggen.

Tijdens de week vóór de wedstrijd

  • de eerste 3 dagen:normale voeding met 50 tot 55 % calorieën uit koolhydraten;
  • de 3 dagen daarop: voeding met 65 tot 70 % calorieën uit koolhydraten.

Alle producten die de glycogeensynthese dreigen te verstoren, zijn te mijden:

  • gerookte, bestorven en gefermenteerde producten;
  • vet vlees en vette charcuterie;
  • gefrituurde gerechten en gebakken vet;
  • kruiden;
  • sterk doorsmakende groenten;
  • alcohol en witte wijn;
  • gashoudende dranken;
  • zeer sterk gesuikerde dranken.

Maaltijd vóór de wedstrijd

Moet genomen worden 8 tot 12 uur voordien en de volgende ingrediënten omvatten:

  • 150 tot 400 g pasta (droog gewicht);
  • vlees bij de pasta;
  • een melkproduct;
  • een koolhydraatrijk dessert: rijstpap, taart, griesmeel- of rijsttaart, kruidenkoek enz.;
  • een stuk fruit of een glas vruchtensap;
  • water.

Initialement publié par Paule Neyrat, diëtiste le 16/07/2007 - 00h00 et mis à jour par Paule Neyrat, diëtiste le 18/03/2016 - 16h04
Bekijk dit artikel
Vous devez être connecté à votre compte E-Santé afin de laisser un commentaire
PUB
Lees ook
Voedingtips om een marathon te winnen Geüpdatet op 26/04/2010 - 00h00

Om de ruim 40 km van een marathon te lopen volstaat het niet om u sportief voor te bereiden. Ook de voeding is heel belangrijk. Hieronder vindt u voedingtips die u kunt toepassen tijdens de trainingen, maar ook voor de marathon , tijdens de marathon...

Kent u lopersdiarree? Gepubliceerd op 11/08/2014 - 11h53

Wat kunt u doen om te vermijden dat al uw inspanningen tijdens een belangrijke loopwedstrijd of ander sportgebeuren tenietgedaan worden door een vervelend spijsverteringsprobleem, zoals diarree?

Voeding en sporten Geüpdatet op 08/11/2010 - 00h00

Anders dan wat veel mensen denken, verschilt de voeding van een sporter niet erg van de normale aanbevolen voeding van andere mensen. Alleen periodes van zware inspanning vormen een uitzondering.

Marathon: met mate drinken Geüpdatet op 03/05/2005 - 00h00

De voorbije twintig jaar is de marathon veel populairder geworden. Maar deze 42 kilometer lange wedstrijd vraagt een groot uithoudingsvermogen. Traditioneel wordt aan atleten van alle niveaus aangeraden tijdens hun wedstrijd zeer veel te drinken, om...

Meer artikels