Voeding versus kanker?

Gepubliceerd door Pierre Dewaele, wetenschappelijk journalist op 24/12/2002 - 00h00
-A +A

Vaak wordt gezegd dat 1 kanker op 3 te wijten is aan een slechte voeding. Van sommige voedingsmiddelen wordt echter beweerd dat ze de kans op bepaalde tumoren kunnen verlagen. Maar veel studies hebben dat helaas niet kunnen aantonen.

PUB

In deze tijd van overvloed is het interessant even stil te staan bij een dossier dat recent werd gepubliceerd op de website van de Belgische Federatie tegen Kanker. “Er bestaat nog geen dieet tegen kanker. Wel kan de voeding een positieve of negatieve invloed hebben op het kankerrisico. Maar er zijn nog veel andere factoren die een rol spelen: erfelijkheid, roken, de zon, enz.”, preciseren de auteurs van het artikel.

Variatie aanbrengen in

Vaak wordt gezegd dat een bepaald voedingsmiddel de incidentie van deze of gene kanker verlaagt of juist verhoogt. Zoals in het artikel over acrylamide wordt gezegd, hangt de toxiciteit van stoffen in hoge mate af van de dosis. Sommige stoffen zijn zo kankerverwekkend dat lage doses reeds gevaarlijk zijn, maar die komen normaal niet voor in de voeding. Over andere voedingsmiddelen bestaat nog steeds veel onzekerheid. Het is ook niet gezegd dat een stof die in lage concentratie een positief effect heeft, in hoge doses niet toxisch zou kunnen zijn! Breng daarom variatie aan in "het gif dat u eet'.Hieronder vindt u de 'tien tips voor een gezonde voeding' die door de Federatie werden gepubliceerd. Volgens de auteurs is dat de beste manier om bepaalde vormen van kanker te bestrijden.

  • Breng variatie aan in uw voeding.
  • Eet volkorenbrood, aardappelen, fruit en groenten.
  • Eet minder suiker.
  • Eet minder dierlijke producten die verzadigde vetzuren bevatten, zoals vlees en zuivelproducten.
  • Eet maximum 100 g vlees per dag en beperk de consumptie van rood vlees tot tweemaal per week. Eet minstens tweemaal per week vis.
  • Gebruik geen tafelzout.
  • Drink minstens anderhalve liter caloriearme drank per dag, bij voorkeur water.
  • Drink niet méér dan 1 (vrouwen) tot 2 (mannen) glazen alcohol per dag.
  • Doe minstens driemaal per week aan lichaamsbeweging: fietsen, flink doorstappen, zwemmen, enz.
  • Als u bij het begin van de volwassenheid een 'normaal' gewicht hebt, probeer dat dan te behouden.
Site van de Belgische Federatie tegen Kanker
Gepubliceerd door Pierre Dewaele, wetenschappelijk journalist op 24/12/2002 - 00h00 Belgische Federatie tegen Kanker (hhtp://www.cancer.be )
Bekijk dit artikel
Vous devez être connecté à votre compte E-Santé afin de laisser un commentaire
PUB
Lees ook
Het gevaar van frieten? Geüpdatet op 24/12/2002 - 00h00

Te veel frieten eten is schadelijk voor de gezondheid. Frieten bevatten immers veel vet. Maar er is nog een ander gevaar: acrylamide. Een Zweeds artikel waarschuwt voor die potentieel gevaarlijke stof.

Interview : dieet... met of zonder suiker ? Geüpdatet op 27/02/2003 - 00h00

We eten te veel. In feite eten we vooral zeer slecht. Zwaarlijvigheid wint terrein en we weten niet meer welk type dieet we moeten volgen. Dominique Boute, arts-voedingsspecialiste, geeft een antwoord op onze praktische vragen.

Kanker voorkomen: pas uw voeding aan! Gepubliceerd op 18/01/2011 - 19h40

Via onze voeding kunnen we het ontstaan en de evolutie van kanker beïnvloeden. We kunnen allemaal geleidelijk aan onze eetgewoonten veranderen en zo onze voeding omvormen tot een preventief wapen tegen kanker ! Hieronder ziet u per categorie van voed...

Meer artikels