• rating
    • rating
    • rating
    • rating
    • rating
    0 mening
  • Commentaren (0)

Voeding versus kanker?

Voeding versus kanker?Vaak wordt gezegd dat 1 kanker op 3 te wijten is aan een slechte voeding. Van sommige voedingsmiddelen wordt echter beweerd dat ze de kans op bepaalde tumoren kunnen verlagen. Maar veel studies hebben dat helaas niet kunnen aantonen.

In deze tijd van overvloed is het interessant even stil te staan bij een dossier dat recent werd gepubliceerd op de website van de Belgische Federatie tegen Kanker. “Er bestaat nog geen dieet tegen kanker. Wel kan de voeding een positieve of negatieve invloed hebben op het kankerrisico. Maar er zijn nog veel andere factoren die een rol spelen: erfelijkheid, roken, de zon, enz.”, preciseren de auteurs van het artikel.

Variatie aanbrengen in

Vaak wordt gezegd dat een bepaald voedingsmiddel de incidentie van deze of gene kanker verlaagt of juist verhoogt. Zoals in het artikel over acrylamide wordt gezegd, hangt de toxiciteit van stoffen in hoge mate af van de dosis. Sommige stoffen zijn zo kankerverwekkend dat lage doses reeds gevaarlijk zijn, maar die komen normaal niet voor in de voeding. Over andere voedingsmiddelen bestaat nog steeds veel onzekerheid. Het is ook niet gezegd dat een stof die in lage concentratie een positief effect heeft, in hoge doses niet toxisch zou kunnen zijn! Breng daarom variatie aan in "het gif dat u eet'.Hieronder vindt u de 'tien tips voor een gezonde voeding' die door de Federatie werden gepubliceerd. Volgens de auteurs is dat de beste manier om bepaalde vormen van kanker te bestrijden.

  • Breng variatie aan in uw voeding.
  • Eet volkorenbrood, aardappelen, fruit en groenten.
  • Eet minder suiker.
  • Eet minder dierlijke producten die verzadigde vetzuren bevatten, zoals vlees en zuivelproducten.
  • Eet maximum 100 g vlees per dag en beperk de consumptie van rood vlees tot tweemaal per week. Eet minstens tweemaal per week vis.
  • Gebruik geen tafelzout.
  • Drink minstens anderhalve liter caloriearme drank per dag, bij voorkeur water.
  • Drink niet méér dan 1 (vrouwen) tot 2 (mannen) glazen alcohol per dag.
  • Doe minstens driemaal per week aan lichaamsbeweging: fietsen, flink doorstappen, zwemmen, enz.
  • Als u bij het begin van de volwassenheid een 'normaal' gewicht hebt, probeer dat dan te behouden.
Site van de Belgische Federatie tegen Kanker

Artikel gepubliceerd door op 24/12/2002

Bronnen: Belgische Federatie tegen Kanker (hhtp://www.cancer.be )

Vindt u het artikel interessant?