Voeding. Op het menu: goed humeur!

Geüpdatet door Marion Garteiser, gezondheidsjournaliste op 16/02/2017 - 18h45
-A +A

Voedsel heeft wel degelijk een effect op onze stemming. Welke voedingsmiddelen maken ons vrolijker?

PUB

Koolhydraten verbeteren het humeur: ja, maar

Koolhydraten (suikers) moeten zeker op het menu staan. Ze voorzien onze cellen van de 'brandstof' die we nodig hebben om optimaal te functioneren en om ons goede humeur te behouden. Maar niet alle koolhydraten zijn gelijk. De glycemische index (GI) van een product geeft de mate van stijging van de bloedsuikerspiegel (glykemie) aan die dat product veroorzaakt ten opzichte van pure glucose, het referentiepunt. Koolhydraten met een hoge GI, beter bekend als de snelle suikers, geven meteen, maar ook maar heel even een energie-opstoot. Na twee uur al krijgt u een klop, tenzij u intussen iets anders van zoets gegeten hebt.
Zeker eten: peulvruchten (kikkererwten, linzen, gedroogde bonen...) en koolhydraten met een lage glycemische index zoals volwaardige granen (rijst, quinoa, spelt, tarwe of haver in de vorm van vlokken, brood of pasta).
 

Omega-3 heeft alles om u op te vrolijken

Omega 3 en omega 6 zijn essentiële vetzuren (EVZ) en mogen niet ontbreken in uw voeding. Ons lichaam kan ze namelijk niet zelf produceren. Om doeltreffend te zijn moeten deze essentiële vetzuren wel evenwichtig verdeeld zijn. Tegenwoordig krijgen we via onze voeding veel meer omega 6 binnen dan omega 3. Deze laatste staan nochtans bekend als uitstekende natuurlijke antidepressiva.
Zeker eten: koolzaad- of walnotenolie en vette vis (zalm, makreel, tonijn, haring, sardienen, ansjovis,...) zijn goede leveranciers van omega 3. Zonnebloemolie bevat dan weer vooral omega 6.
 

Initialement publié par Géraldine Dardenne, gezondheidsjournaliste le 25/01/2010 - 00h00 et mis à jour par Marion Garteiser, gezondheidsjournaliste le 16/02/2017 - 18h45
Bekijk dit artikel
PUB
Lees ook
Vis is goed voor het hart Geüpdatet op 29/04/2002 - 00h00

De omega-3-vetzuren die voorkomen in vette vis, zoals sardienen, makreel en tonijn, beschermen het hart. Ze verkleinen het risico op plotse dood of hartstilstand bij gezonde mannen en beschermen mannen die reeds een hartinfarct hebben gehad.

Omega 3, omega 6: een kwestie van evenwicht Geüpdatet op 25/09/2007 - 00h00

De essentiële vetzuren van de omega-familie zijn de huidige sterren in de voedingsleer en de meeste mensen hebben er al van gehoord. Wat minder bekend is, is dat ze in een evenwichtige verhouding moeten worden ingenomen. Een woordje uitleg.

Vlees in al zijn vormen Geüpdatet op 10/05/2010 - 00h00

Vlees ligt vandaag onder vuur. Wat is er van aan van die kritiek? Moeten we vlees uit onze voeding schrappen of volstaat het om er wat minder van te eten? Wat moeten we weten over vlees ?

Meer artikels