• rating
    • rating
    • rating
    • rating
    • rating
    0 mening
  • Commentaren (0)

Voeding en sporten

Voeding en sportenAnders dan wat veel mensen denken, verschilt de voeding van een sporter niet erg van de normale aanbevolen voeding van andere mensen. Alleen periodes van zware inspanning vormen een uitzondering.

Algemene voedingsprincipes


De maaltijden moeten op vaste tijdstippen worden genomen. Zo verloopt de spijsvertering van het voedsel optimaal en past het lichaam zich het beste aan.
Een gevarieerde voeding dekt zo goed als de volledige behoefte aan vitamines en minerale zouten.
Het merendeel van de vitamines wordt geleverd via verse, gegaarde groenten en granen. Sommige vitamines (B6, B12) worden specifiek aangevoerd door vlees.
Als de voeding gevarieerd is, levert ze voldoende zout en hoeft er geen zout meer te worden toegevoegd. Denk er ook om dat kant-en-klare gerechten het meeste zout leveren.
Elke maaltijd een melkproduct helpt de dagelijkse behoefte aan calcium te dekken. Een overdaad aan vlees of eiwitten geeft helemaal geen betere spieren. Het kan integendeel aan de basis liggen van spierletsels of peesletsels.
De voedingsvezels in groenten, fruit, granen en volkorenbrood zorgen voor een goede darmtransit en helpen constipatie voorkomen. Dat laatste kan zorgen voor ongemakken in de buik, wat hinderlijk kan zijn tijdens de training of wedstrijd. Vezels zijn zo een goede tegenhanger voor pasta en zetmeelhoudende producten.
Overdaad van sommige producten zoals koffie, alcohol en snelle suikers verstoren de opname van voedingsstoffen en zijn in periodes van training of competitie dan ook af te raden.
Een speciale vermelding hier verdient roken. De schadelijke invloed ervan is bekend; maar roken vermindert ook rechtstreeks de sportprestaties.

Voorbeeld van een dagmenu


Ochtend: Thee, koffie of chocolademelk, granen, yoghurt, toast of boterhammen met boter, honing of confituur, ei, ham, vers fruitsap of fruit.
Middag: Salade van rauwkost, gegrild of geroosterd vlees met gestoofde of gestoomde groenten of zetmeelhoudende producten (pasta, rijst, aardappelen, linzen,...), yoghurt of kaas, fruit of zoet dessert.
Avond: soep of bouillon, vis of eieren, gestoofde of gestoomde groenten of zetmeelhoudende producten (het omgekeerde van het middagmaal), yoghurt of kaas, fruit.

Artikel gepubliceerd door op 08/11/2010

Vindt u het artikel interessant?
 

Meer weten

image_format_460_230

Voeding vóór een wedstrijd

  • Het is de bedoeling een zo groot mogelijke glycogeenreserve aan te leggen. 
    • rating
    • rating
    • rating
    • rating
    • rating