• rating
    • rating
    • rating
    • rating
    • rating
    10 mening
  • Commentaren (0)

Voeding en huid – 4 voedingsmiddelen die je huid verzorgen

Artikel gepubliceerd door op 22/02/2011


Voeding en huid – 4 voedingsmiddelen die je huid verzorgen

Je huid weerspiegelt je algehele gezondheid en schoonheid. Er zijn dan ook talloze cosmeticaproducenten die hierop inspelen met dagcrèmes, nachtcrèmes, zalfjes, sprays, smeerseltjes en poedertjes. Het grappige is dat veel van de ‘unieke’ ingrediënten van cosmeticaproducten van nature voorkomen in voeding. Een gezonde, gevarieerde en uitgebalanceerde voeding is dus veel beter voor je huid dan dure cosmeticaproducten. Hieronder vind je een lijstje met de beste voeding voor je huid!

Voeding voor een mooie huid ‒ Tip 1: Groenten & fruit

Groenten en fruit bevatten ontzettend veel stoffen die bijdragen aan een gezonde huid. Enkele voorbeelden hiervan zijn vitamines, mineralen, spoorelementen, antioxidanten, enzymen, co-enzymen, aminozuren, fytochemicaliën en ga zo maar door. In veel groenten en fruit zit de stof silica. Deze stof houdt je huid soepel en elastisch en helpt rimpels voorkomen

 

Voeding voor een mooie huid ‒ Tip 2: Water

Water voorkomt uitdroging; niet alleen van je interne organen, maar ook van je huid. Als je genoeg water drinkt, blijft de vochtbalans van je huid optimaal en blijft je huid dus zacht en soepel. Voldoende water drinken is dus een belangrijke stap naar een mooie, gezonde huid.

 

Voeding voor een mooie huid ‒ Tip 3: Volkoren producten

Volkoren producten (volkoren pasta, zilvervliesrijst, brood van hele graankorrels, hele ontbijtgranen, etc.) bevatten enorm veel voedingsvezels. Voedingsvezels zorgen voor een optimale spijsvertering en indirect voor een mooie huid. Volkoren producten bevatten ook veel antioxidanten die de huid ontdoen van gifstoffen (ontgiften) en zodoende het verouderingsproces vertragen.

 

Voeding voor een mooie huid ‒ Tip 4: Vis

Transvetten en grote hoeveelheden verzadigde vetten zijn slecht voor je huid. Goede vetten, zoals meervoudig onverzadigde vetzuurketens, zijn daarentegen zeer goed voor je huid. Omega 3-vetzuren en omega 6-vetzuren zijn belangrijk voor een mooie, gezonde huid. Vooral vette vis (o.a. zalm, tonijn, makreel en sardines) bevatten veel van dit soort goede vetten.

Artikel gepubliceerd door op 22/02/2011

Deze post maakt deel uit van de blog van Frank Fol - De Groentekok, Blog diëtetiek

Vindt u het artikel interessant?