• rating
    • rating
    • rating
    • rating
    • rating
    0 mening
  • Raadplegingen (259)
  • Commentaren (0)

Voeding: de voordelen van de culturele verscheidenheid

Voeding: de voordelen van de culturele verscheidenheid

Meer plantaardige producten bij de

Uit 800 enquêtes uitgevoerd bij jonge Spanjaarden en migranten uit Baskenland en Castilië-Leon blijkt dat migranten meer fruit, groenten, graanproducten en puur fruitsap op hun menu staan hebben dan de Spanjaarden. En anders dan deze laatste groep eten ze nauwelijks snacks en snoep.
De Spaanse jeugd drinkt dan weer meer melk en hecht meer belang aan het ontbijt, al nemen veel migranten hun tijd voor een uitgebreid ontbijt.
De autochtone meisjes weten dan weer vrij veel over onderwerpen die verband houden met voeding.
Maar paradoxaal genoeg zijn zij het net die het meest snoepen!

En meer culinaire nieuwsgierigheid

Een andere les uit deze studie is dat migranten meer open staan voor andere keukens en eetwaren dan de Spanjaarden. Die zijn terughoudender als het erom gaat dingen te proeven die ze niet kennen.
In het kader van dit onderzoek heeft de Universiteit van Granada een multicultureel educatief proefprogramma opgezet dat gebaseerd is op voeding. Dit initiatief, dat in Europa volkomen nieuw is, draagt via de voeding bij tot respect en het aanvaarden van verschillen, en de keuken is het mooiste voorbeeld van culturele verscheidenheid.
Het heeft ook geleid tot een aanzienlijke verbetering van de eetgewoonten van scholieren.
Een zoveelste bewijs dat de keuken een sociale band creëert. Via voeding kan men het samenleven verbeteren en een educatief klimaat scheppen dat gebaseerd is op gelijke rechten en interculturaliteit, besluiten de auteurs van de studie.

Artikel gepubliceerd door op 06/11/2007

Vindt u het artikel interessant?
 

Pub

De internetgebruikers die dit artikel hebben gelezen raadpleegden ook

Uw interactief gedeelte over Voeding

Neem deel aan de meest actieve discussies