• rating
    • rating
    • rating
    • rating
    • rating
    1 mening
  • Commentaren (0)

Voeding: 5 stuks fruit en groenten per dag, een wondermiddel?

Voeding: 5 stuks fruit en groenten per dag, een wondermiddel? De informatiecampagnes van het Nationaal Voedingsplan benadrukken de noodzaak van het eten van ten minste 5 porties fruit en groenten per dag. Ze zijn van fundamenteel belang voor de gezondheid, maar helpen deze fruit en groenten ook om gewicht te verliezen?

Een minder rijke en vette voeding

Het is nu duidelijk bewezen dat een voedingspatroon dat arm is aan fruit en groenten negatieve gevolgen heeft voor de gezondheid: meer kans op obesitas of diabetes, meer kans op hart- en vaatziekten, meer kans op kanker...
Als men geen groenten eet, is de voeding automatisch rijker aan zetmeelhoudende producten, producten van dierlijke afkomst en melkproducten. Kortom, een calorierijkere en vettere voeding, arm aan vitamines, antioxydanten en vezels.

Fruit en groenten om obesitas te bestrijden?

Groenten en fruit zijn interessant omdat het voedingsstoffen zijn met een erg hoge voedingswaarde en een lage calorische waarde. Met andere woorden, ze leveren veel vitaminen, oligo-elementen en vezels zonder al te veel calorieën. Maar ze lossen allesbehalve de huidige voedingsproblemen op.

Als u uitsluitend vijf porties groenten en fruit toevoegt aan uw voedingspatroon zonder bijkomende veranderingen, dan zal de impact hiervan onvoldoende zijn om overgewicht te bestrijden.
Wat wel belangrijk is, is dat groenten en fruit u helpen minder vet en minder calorierijk te eten.

Om zwaarlijvigheid tegen te gaan, moet men de energetische waarde (calorieën) van het voedsel beperken en de voedingswaarde ervan vermeerderen:

  • de energetische waarde is de hoeveelheid calorieën aanwezig in een bepaald volume of gewicht aan voedsel;
  • de voedingswaarde is de hoeveelheid vitaminen, vezels, oligo-elementen per bepaalde portie voedsel die geen calorieën leveren.

Artikel gepubliceerd door op 23/10/2007

Vindt u het artikel interessant?