• rating
    • rating
    • rating
    • rating
    • rating
    3 mening
  • Raadplegingen (1277)
  • Commentaren (0)

Vitamine E en bètacaroteen in de vuurlinie

Vitamine E en bètacaroteen in de vuurlinie

Een te herziene praktijk

Hoe luidt hun conclusie? In de eerste plaats: vitamine E biedt niet het minste voordeel en doet noch de cardiovasculaire mortaliteit, noch de algemene mortaliteit, noch de frequentie van cerebrovasculaire accidenten dalen. Voor bètacaroteen is het verdict echter nog genadelozer! Bètacaroteen zou namelijk de totale mortaliteit en de cardiovasculaire mortaliteit weliswaar licht maar toch significant verhogen. En doet dus meer kwaad dan goed, ook al denkt de gebruiker dat het hem baat oplevert. De auteurs van deze studie raden dan ook sterk af om supplementen te nemen die bètacaroteen en/of vitamine A bevatten. Ook vitamine E wordt met de vinger gewezen: de onderzoekers pleiten er onomwonden voor om alle toekomstige studies te schrappen, vooral bij personen met een hoog risico op kransslagaderaandoeningen. U neemt supplementen op basis van vitamine E en/of bètacaroteen? Bent u een cardiovasculaire risicopatiënt, praat er dan over met uw arts - hij zal u aanraden om ermee te stoppen - of geef de voorkeur aan gele, oranje en rode vruchten en groenten (die rijk zijn aan bètacaroteen), gedroogde vruchten en plantaardige oliën (voor de vitamine E). Die zijn onomstreden en ongevaarlijk (de dosissen liggen veel lager).

Artikel gepubliceerd door op 29/07/2003

Bronnen: Vivekananthan DP et al. Lancet 2003;36 :2017-23.

Vindt u het artikel interessant?
 
spreek mee op E-gezondheid
Preview

*Verplicht in te vullen om een reactie te versturen

Gegevensbescherming

Pub

De internetgebruikers die dit artikel hebben gelezen raadpleegden ook

Uw interactief gedeelte over Diëtetiek

Neem deel aan de meest actieve discussies