• rating
    • rating
    • rating
    • rating
    • rating
    0 mening
  • Raadplegingen (10002)
  • Commentaren (0)

Vitamine D zou bescherming bieden tegen colorectale kanker

Vitamine D zou bescherming bieden tegen colorectale kanker

Vitamine D-gehalte en risico op colorectale kanker


Welnu, volgens een recent onderzoek gepubliceerd in het British Medical Journal - de grootste studie die tot nu toe over dit onderwerp werd uitgevoerd - zou een hoog vitamine D-gehalte in het bloed het risico op colorectale kanker tot 40% kunnen verlagen. Vitamine D heeft de reputatie een belangrijke rol te spelen in de botstofwisseling. Het is echter minder bekend dat ze ook een rol speelt in de opname van vetten uit de darmen, waardoor het contact tussen schadelijke stoffen en de wand van de dikke darm kan beperkt worden.

Colorectale kanker: zijn vitamine D-supplementen noodzakelijk?


Terwijl verschillende gegevens wijzen op de rol van vitamine D in de strijd tegen osteoporose, cardiovasculaire ziekten, diabetes en sommige auto-immuunziekten, stelt dit onderzoek opnieuw de vraag of het voorschrijven van supplementen in dit geval wel opportuun is. Aanvullend onderzoek is dus nodig om de positieve effecten van supplementen te vergelijken met die van een evenwichtige voeding gecombineerd met een matige blootstelling aan de zon (licht activeert de synthese van vitamine D). Op dit ogenblik moeten we nog voorzichtig blijven. We weten ook dat een te hoog vitamine D-gehalte risico's kan inhouden voor de gezondheid. Ondertussen herinneren specialisten eraan dat de preventie van colorectale kanker op de eerste plaats berust op stoppen met roken, maatregelen nemen tegen overgewicht, regelmatige fysieke activiteit, alsook op een beperkte consumptie van alcohol, rood vlees en fijne vleeswaren.

Artikel gepubliceerd door op 22/03/2010

Bronnen: Jenab M., Bueno-de-Mesquita B., Ferrari P., et al. Association between pre-diagnostic circulating vitamin D concentration and risk of colorectal cancer in European populations: a nested case-control study. BMJ, januari 2010.

Vindt u het artikel interessant?
 
spreek mee op E-gezondheid
Preview

*Verplicht in te vullen om een reactie te versturen

Gegevensbescherming

Pub

Uw interactief gedeelte over Diëtetiek

Neem deel aan de meest actieve discussies