Vitamine B9: spectaculair effect op de bloeddruk!
Steeds meer gynaecologen adviseren vrouwen die graag een kind willen meer voedingsmiddelen met vitamine B9 of foliumzuur te eten. Deze bevinden zich ruimschoots in citrusvruchten, tomaten, planten met donkere blaadjes, zoals spinazie of sla, volkoren graanproducten of bepaalde peulgewassen. Foliumzuur is bijzonder waardevol tijdens de eerste weken van de zwangerschap (vaak wanneer mama nog niet weet dat ze een baby verwacht) voor de vorming van de hersenen van het embryo. De behoefte is echter heel groot en daarom wordt vaak aangeraden vóór en gedurende de zwangerschap een multivitaminecomplex te nemen. Een nieuwe studie geeft aan dat het aannemen van deze gezonde gewoonte ook onverwachte positieve effecten heeft op de meeste vrouwen
Een groot staal
Een team Amerikaanse onderzoekers van de School voor de School of Public Health van de universiteit van Harvard heeft net op zijn minst verwonderlijke resultaten gepubliceerd. Gedurende 8 jaar volgden ze bijna 150.000 vrouwen, die in twee grote leeftijdsgroepen werden verdeeld: van 26 tot 46 jaar en van 43 tot 70 jaar. Het doel van deze studie was om na te gaan of foliumzuur een invloed zou kunnen hebben op de bloeddruk. Deze hypothese kwam er naar aanleiding van de erkenning van de positieve effecten van de vitamine in de eliminatie van homocysteïne (een aminozuur dat de slagaders beschadigt) en in de uitzetting van de bloedvaten. Om de twee jaar moesten de vrijwilligers een grondig klinisch onderzoek ondergaan met een meting van de arteriële bloeddruk en een zeer gedetailleerde voedingsvragenlijst met betrekking tot de dagelijkse inname van vitamine B9 (via de voeding en supplementen) invullen.
Pub
Uw interactief gedeelte over Diëtetiek
Neem deel aan de meest actieve discussies
-
Ik ben zelf naar Body Sano in Ieper gegaan. Ben er een 15-tal kg afgevallen. Eigenlijk schrijven ...
Door desco 04/05/2012 - 22h59
6723 raadplegingen -
Door Evyke85 09/05/2012 - 16h06
65 raadplegingen -
Door Manon 18/04/2012 - 17h53
3812 raadplegingen -
Door Dieetsnelafvallen 16/03/2012 - 18h49
1260 raadplegingen
-
Hoi, graag zou ik wat kilo's kwijt geraken, maar ik weet niet op welke manier ik het makkelijkst ...
Door Sofie 19/01/2011 - 16h01
6723 raadplegingen -
Door OrganoGold 09/03/2012 - 17h16
924 raadplegingen -
Zelfregulatie bij chronische ziektenHet aantal mensen met een chronische ziekte neemt elk jaar ...
Door Bachelorprojectstudenten 06/03/2012 - 17h11
397 raadplegingen -
Hallo, Ik probeer reeds enkele jaren om m'n buik weg te werken, maar niets helpt! Ik eet heel ...
Door Sofie 03/02/2011 - 16h20
3812 raadplegingen
-
Door stephanie 12/04/2012 - 20h38
172 raadplegingen -
Volgens de ene instelling voor kinderwelzijn horen aardappelen thuis in de eerste, vaste ...
Door Johnno 29/03/2012 - 11h22
65 raadplegingen -
Door OrganoGold 09/03/2012 - 17h16
924 raadplegingen








