Vitamine B9 biedt bescherming tegen darmkanker

Gepubliceerd door Aanpassing: Pierre Dewaele op 25/03/2002 - 00h00
-A +A

Vitamine B9 of foliumzuur heeft talrijke heilzame effecten op de gezondheid. Recent is in een internationaal tijdschrift voor oncologie een artikel gepubliceerd dat stelt dat foliumzuur vrouwen beschermt tegen colonkanker. Vrouwen die veel foliumzuur innemen, zouden tweemaal minder risico lopen om colonkanker te krijgen.

De research ontsluiert geleidelijk aan de beschermende eigenschappen van voedingsstoffen. Vitamine B9 of foliumzuur en de metabolieten ervan, de folaten, staan reeds enkele jaren in de schijnwerpers. Foliumzuur biedt bescherming tegen de ziekte van Alzheimer en meerdere studies hebben aangetoond dat het ook beschermt tegen hart- en vaatziekten, in die mate zelfs dat de granen in de Verenigde Staten met vitamine B9 worden verrijkt en dat ook Groot-Brittannië overweegt dit te doen.

Tweemaal minder risico op colonkanker

Een nieuwe studie van Terry et al. toont aan dat foliumzuur het risico op colon- en rectumkanker bij vrouwen zou verlagen. Deze studie werd in de Verenigde Staten uitgevoerd bij 300 vrouwen. De vrouwen die meer dan 370 microgram folaat per dag innamen, vertoonden het laagste risico op colon- en rectumkanker. Het risico was tweemaal lager dan bij de vrouwen die minder folaten innamen.Volgens de laatste hypothese zouden folaten het herstel van DNA bevorderen. Welnu, het is bekend dat afwijkingen van de genetische code en dus van het DNA in de chromosomen, zeer vaak aan de basis liggen van het ontstaan van kanker.

Welke voedingsmiddelen bevatten foliumzuur?

De aanbevolen dagelijkse hoeveelheid bedraagt 400 g/dag. Deze hoeveelheid wordt normaal geleverd door een evenwichtige voeding. Maar om er zeker van te zijn, is het toch aangewezen regelmatig voedingsmiddelen die foliumzuur bevatten, te gebruiken. Foliumzuur komt vooral voor in groene groenten (spinazie, asperge, groene bonen, groene kool enz.), droge bonen, wortelen, fruit (vooral banaan), kiwi en citrusvruchten en volkorenbrood. Ook orgaanvlees, eieren, tarwekiemen en aardappelen bevatten foliumzuur. Kazen met een witte korst, zoals camembert en brie, bevatten ook veel zeer foliumzuur. Maar misschien eet u niet veel fruit en verse groenten. Dan is het goed om weten dat er ook geneesmiddelen beschikbaar zijn die foliumzuur bevatten.Site van de Belgische Federatie tegen Kanker

Gepubliceerd door Pierre Dewaele op 25/03/2002 - 00h00 Terry et coll. International Journal of Cancer 2002;97: 864-867.
Bekijk dit artikel
Vous devez être connecté à votre compte E-Santé afin de laisser un commentaire
PUB
Lees ook
Vitamines tegen infarct Geüpdatet op 03/02/2002 - 00h00

Vitamine B12- en B9-supplementen in de voeding zouden bescherming bieden tegen een infarct . Dat zou de mogelijkheid bieden tot grootschalige preventie van hart- en vaatziekten bij de bevolking.

De deugden van groene kool Gepubliceerd op 12/02/2016 - 12h51

Kool is een bijzonder interessante groente, onder meer wegens zijn kankerbestrijdende eigenschappen. Bovendien is kool net als de meeste kruisbloemigen bijzonder rijk aan vitamines.

Plannen voor een baby? Vergeet de folaten niet! Gepubliceerd op 18/11/2014 - 09h25

De ideale voorbereiding op een zwangerschap begint voor u in verwachting bent. Nog voor u aan het grote avontuur begint, moet u drie cruciale stappen zetten: sigaretten afschaffen, regelmatig aan lichaamsbeweging doen en werk maken van een gevarieerd...

Meer artikels