• rating
    • rating
    • rating
    • rating
    • rating
    3 mening
  • Commentaren (0)

Vitamine B9 biedt bescherming tegen darmkanker

Vitamine B9 biedt bescherming tegen darmkankerVitamine B9 of foliumzuur heeft talrijke heilzame effecten op de gezondheid. Recent is in een internationaal tijdschrift voor oncologie een artikel gepubliceerd dat stelt dat foliumzuur vrouwen beschermt tegen colonkanker. Vrouwen die veel foliumzuur innemen, zouden tweemaal minder risico lopen om colonkanker te krijgen.

De research ontsluiert geleidelijk aan de beschermende eigenschappen van voedingsstoffen. Vitamine B9 of foliumzuur en de metabolieten ervan, de folaten, staan reeds enkele jaren in de schijnwerpers. Foliumzuur biedt bescherming tegen de ziekte van Alzheimer en meerdere studies hebben aangetoond dat het ook beschermt tegen hart- en vaatziekten, in die mate zelfs dat de granen in de Verenigde Staten met vitamine B9 worden verrijkt en dat ook Groot-Brittannië overweegt dit te doen.

Tweemaal minder risico op colonkanker

Een nieuwe studie van Terry et al. toont aan dat foliumzuur het risico op colon- en rectumkanker bij vrouwen zou verlagen. Deze studie werd in de Verenigde Staten uitgevoerd bij 300 vrouwen. De vrouwen die meer dan 370 microgram folaat per dag innamen, vertoonden het laagste risico op colon- en rectumkanker. Het risico was tweemaal lager dan bij de vrouwen die minder folaten innamen.Volgens de laatste hypothese zouden folaten het herstel van DNA bevorderen. Welnu, het is bekend dat afwijkingen van de genetische code en dus van het DNA in de chromosomen, zeer vaak aan de basis liggen van het ontstaan van kanker.

Welke voedingsmiddelen bevatten foliumzuur?

De aanbevolen dagelijkse hoeveelheid bedraagt 400 g/dag. Deze hoeveelheid wordt normaal geleverd door een evenwichtige voeding. Maar om er zeker van te zijn, is het toch aangewezen regelmatig voedingsmiddelen die foliumzuur bevatten, te gebruiken. Foliumzuur komt vooral voor in groene groenten (spinazie, asperge, groene bonen, groene kool enz.), droge bonen, wortelen, fruit (vooral banaan), kiwi en citrusvruchten en volkorenbrood. Ook orgaanvlees, eieren, tarwekiemen en aardappelen bevatten foliumzuur. Kazen met een witte korst, zoals camembert en brie, bevatten ook veel zeer foliumzuur. Maar misschien eet u niet veel fruit en verse groenten. Dan is het goed om weten dat er ook geneesmiddelen beschikbaar zijn die foliumzuur bevatten.Site van de Belgische Federatie tegen Kanker

Artikel gepubliceerd door op 25/03/2002

Bronnen: Terry et coll. International Journal of Cancer 2002;97: 864-867.

Vindt u het artikel interessant?
 

Meer weten

Gezonde voeding en slank
Cerveau, Nerf, Mémoire, Psychisme, Sommeil Oeil, Bouche, Dent, Nez, Gorge, Oreille, Cheveux Coeur, Sein, Poumon, Circulation sanguine Estomac, Intestin, Foie Sexe, Rein, Système urinaire Os, Articulation, Muscle Peau, Ongle Gids Ziekten en aandoeningen Ziekten en aandoeningen
Medische encyclopedie