• rating
    • rating
    • rating
    • rating
    • rating
    5 mening
  • Commentaren (0)

Vitamine B12: opgelet voor een tekort!

Vitamine B12: opgelet voor een tekort! Volgens Deense onderzoekers zou een tekort aan vitamine B12, ook wel cobalamines genoemd, meer voorkomen dan we denken, vooral bij senioren. Vandaar hun voorstel om de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid te verhogen…

Vitamine B12 en cobalamines

Is vitamine B12 voor alles goed? Toch bijna. Ze speelt een rol bij de productie van de rode bloedcellen en is dus essentieel om bloedarmoede te voorkomen. Ze draagt bij tot het evenwicht van het zenuwstelsel en tot het behoud van de intellectuele capaciteiten. Daarnaast is ze ook onmisbaar voor de groei, de celdeling en de celwerking. Vitamine B12 bestaat in verschillende vormen die gegroepeerd worden onder de naam cobalamines. Belangrijk: vitamine B12 zit niet in plantaardige producten, maar alleen in dierlijke. Vooral dan in lever en orgaanvlees, maar ook in ander vlees, vis en melkproducten.

Een evenwichtige voeding gaat tekorten tegen

Aangezien vlees, vis en melkproducten gretig geconsumeerd worden in het Westen, wordt er traditioneel van uitgegaan dat een evenwichtige voeding elk risico op een tekort uitsluit. Vegetariërs, die alleen vlees uitsluiten, kunnen echter een tekort krijgen als ze niet genoeg andere dierlijke producten eten. Veganisten van hun kant moeten een supplement nemen. Bij zwangere vrouwen is dat zelfs essentieel. Volgens Deense onderzoekers komt een vitamine B12-tekort echter meer voor dan we denken. Ze stellen zelfs voor om de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid te verhogen. Ze raden 6 mg per dag aan in plaats van de huidige 2,4 mg. Uit de resultaten van analyses bij een honderdtal menopauzale vrouwen blijkt immers dat er 6 mg per dag nodig is om het vitamine B12-gehalte in het lichaam hoog genoeg te houden. Meer nemen dan 6 mg levert geen extra voordelen op.

Artikel gepubliceerd door op 21/02/2006

Bronnen: Bor M.V. et coll., Am. J. Clin. Nutr., 83 (1) : 52-8, 2006.

Vindt u het artikel interessant?
 

Meer weten

Gezonde voeding en slank
Cerveau, Nerf, Mémoire, Psychisme, Sommeil Oeil, Bouche, Dent, Nez, Gorge, Oreille, Cheveux Coeur, Sein, Poumon, Circulation sanguine Estomac, Intestin, Foie Sexe, Rein, Système urinaire Os, Articulation, Muscle Peau, Ongle Gids Ziekten en aandoeningen Ziekten en aandoeningen
Medische encyclopedie