Overzichtspagina Gezondheid > Vitaminen > Vitamine B zou maculadegeneratie op latere leeftijd tegengaan

Vitamine B zou maculadegeneratie op latere leeftijd tegengaan

Vitamine B zou maculadegeneratie op latere leeftijd tegengaanAls we een recente studie mogen geloven, zouden we het risico op ontwikkeling van ouderdomsmaculadegeneratie (OMD) kunnen verminderen en zelfs de ernst ervan beperken. Het geheim: een cocktail van vitamines B.


Vitamine B tegen OMD


Onderzoeken van het team van professor William Christen tonen aan dat vitamine B eigenschappen bezit die voor onze ogen interessant zouden zijn. De vitamine zou namelijk beschermen tegen ouderdomsmaculadegeneratie (OMD). In het kader van de onderzoeken kregen 5200 vrouwen van meer dan 40 jaar en die geen enkele oogaandoening hadden ofwel een behandeling voorgeschreven op basis van vitamine B6, B12 en foliumzuur ofwel een behandeling met placebo's zonder enige actieve stof.


Risico op OMD met 34% verminderd


Na 7 jaar stelden de onderzoekers in de groep die regelmatig vitamines B gekregen had 55 nieuwe gevallen van OMD vast. In de placebogroep waren dat er 82. Ze besloten daaruit dat met de cocktail van vitamines het risico op ontwikkeling van OMD met 34% verminderd kon worden. Maar behalve een daling van het risico heeft vitamine B ook een effect op de ernst van de aandoening. Artsen stelden vast dat het risico om de zwaarste vorm van de ziekte te krijgen met 41% daalde bij inname van vitamine B. Het gunstige effect van een regelmatige inname van vitamines B zou twee jaar na het begin van de behandeling te voelen zijn.


1 2 3

Elise Dubuisson, gezondheidsjournaliste
16/03/2009
Christen, W. Archives of Internal Medicine, februari 2008


Pub


Pub

Verzekeringsruimte

Pub

 

16