• rating
    • rating
    • rating
    • rating
    • rating
    1 mening
  • Raadplegingen (1054)
  • Commentaren (0)

Vitamine A-supplementen: overdaad schaadt!

Vitamine A-supplementen: overdaad schaadt!

De strijd tegen osteoporose

Volgens de auteurs van een recente Scandinavische studie is het zelfs absoluut noodzakelijk om de huidige vitamine A-concentraties te verlagen in de supplementen en de verrijkte voedingsproducten die verkrijgbaar zijn in de westerse landen. Dr. Karl Michaelson en zijn team van het Universitaire Ziekenhuis van Uppsala in Zweden volgden gedurende 30 jaar 2.322 mannen tussen 49 en 51 jaar. En wat bleek? De mannen die bij het begin van de studie de hoogste vitamine A-concentraties in hun bloed hadden, liepen bijna twee keer meer breuken op dan de mannen met normale concentraties, en hun risico op een heupbreuk lag zelfs 2,5 keer hoger. Deze studie zet dan ook aan tot denken, temeer omdat mannen minder vaak osteoporose krijgen dan vrouwen…

Veel groenten en fruit eten!

Opvallend is echter dat er geen enkel negatief effect op het skelet kon worden vastgesteld met bètacaroteen, de belangrijkste carotenoïde en voorloper van vitamine A in groenten en fruit met warme kleuren. Bètacaroteen moet immers eerst in het lichaam omgezet worden in vitamine A, een tijdrovende reactie die snel haar verzadigingspunt bereikt.De natuur geeft ons alles wat we nodig hebben, dus waarom zouden we het ons ontzeggen?

Artikel gepubliceerd door op 11/11/2003

Bronnen: Karl Michaelson et al. NEJM 2003;348:287-294:347-349

Vindt u het artikel interessant?
 
spreek mee op E-gezondheid
Preview

*Verplicht in te vullen om een reactie te versturen

Gegevensbescherming

Pub

Uw interactief gedeelte over Diëtetiek

Neem deel aan de meest actieve discussies