• rating
    • rating
    • rating
    • rating
    • rating
    0 mening
  • Raadplegingen (896)
  • Commentaren (0)

Vis is goed voor het hart

Vis is goed voor het hart
De omega-3-vetzuren die voorkomen in vette vis, zoals sardienen, makreel en tonijn, beschermen het hart. Ze verkleinen het risico op plotse dood of hartstilstand bij gezonde mannen en beschermen mannen die reeds een hartinfarct hebben gehad.

De voeding speelt een belangrijke rol bij het ontstaan en de ontwikkeling van hart- en vaatziekten. Zo hebben meerdere studies aangetoond dat polyonverzadigde omega-3-vetzuren het hart beschermen. Twee nieuwe studies tonen nu aan dat het gebruik van vette vis, die veel omega-3-vetzuren bevat, het risico op plotse dood door hartstilstand verkleint.

Waarvoor dienen omega-3-vetzuren?

Omega-3-vetzuren zijn vetzuren die onder meer worden gebruikt bij de samenstelling van celmembranen. Ons lichaam kan ze niet synthetiseren en ze moeten dus met de voeding worden aangevoerd. We spreken daarom van essentiële vetzuren. Vette vis, zoals makreel, haring, zalm, ansjovis, tonijn, sardienen, poon en heilbot, en schaaldieren, zoals garnalen en kreeft, bevatten veel omega-3-vetzuren. Het lichaam kan omega-3-vetzuren synthetiseren uitgaande van andere vetzuren in plantaardige oliën, noten en granen.

Artikel gepubliceerd door op 29/04/2002

Bronnen: Albert C., New England Journal of Medicine, april 2002; Volume 346, N°15: 1113-1118. Marchioli R., Circulation april 2002; Vol. 105, in druk.

Vindt u het artikel interessant?
 

Pub

Uw interactief gedeelte over Hart- en vaatziekten

Neem deel aan de meest actieve discussies