• rating
    • rating
    • rating
    • rating
    • rating
    1 mening
  • Commentaren (0)

Vijf tips voor een optimale spijsvertering

Vijf tips voor een optimale spijsvertering

Hebt u soms het gevoel dat uw spijsvertering moeilijk of te traag verloopt? Of moet u net omgekeerd om de haverklap naar het toilet? Hebt u een zwaar gevoel na het eten? Hieronder vindt u enkele tips voor een harmonieuzere spijsverteringsstelsel. Ze zijn wel niet bedoeld om ziektes te genezen.

1) Leer uzelf kennen

Hebt u veel ongemakken tijdens de spijsvertering? Probeer u dan te herinneren wat u de voorbije uren hebt gegeten en onder welke omstandigheden. Schrijf het systematisch op; zo zult u er misschien geleidelijk aan achter komen  dat sommige voedingswaren u niet liggen. Mar let op, de ingrediënten alleen volstaan niet altijd. Er zijn bijvoorbeeld  mensen die slecht reageren op een bepaalde bereidingswijze, of die te droge levensmiddelen niet goed verteren, of last krijgen als ze te snel eten, enz.

2) Opgelet met vezels

Een vezelrijke voeding is de voorwaarde voor evenwicht in onze voeding. Dat geldt ook voor de spijsvertering. Maar soms zijn vezels moeilijk op te nemen, wat de spijsvertering extra bemoeilijkt, met diarree, een opgeblazen gevoel en pijn als gevolg. Als u meer vezels wilt eten, moet u de hoeveelheid dus geleidelijk aan opdrijven en stapje voor stapje vezelrijke producten toevoegen. Kies daarvoor eerder voor gekookte of gestoofde levensmiddelen dan voor rauwe, toch in een eerste fase.

Artikel gepubliceerd door op 30/09/2015

Vindt u het artikel interessant?
 

Meer weten