Vijf tips voor een optimale spijsvertering

Gepubliceerd door Marion Garteiser, gezondheidsjournaliste op 30/09/2015 - 15h41
-A +A

Hebt u soms het gevoel dat uw spijsvertering moeilijk of te traag verloopt? Of moet u net omgekeerd om de haverklap naar het toilet? Hebt u een zwaar gevoel na het eten? Hieronder vindt u enkele tips voor een harmonieuzere spijsverteringsstelsel. Ze zijn wel niet bedoeld om ziektes te genezen.

1) Leer uzelf kennen

Hebt u veel ongemakken tijdens de spijsvertering? Probeer u dan te herinneren wat u de voorbije uren hebt gegeten en onder welke omstandigheden. Schrijf het systematisch op; zo zult u er misschien geleidelijk aan achter komen  dat sommige voedingswaren u niet liggen. Mar let op, de ingrediënten alleen volstaan niet altijd. Er zijn bijvoorbeeld  mensen die slecht reageren op een bepaalde bereidingswijze, of die te droge levensmiddelen niet goed verteren, of last krijgen als ze te snel eten, enz.

2) Opgelet met vezels

Een vezelrijke voeding is de voorwaarde voor evenwicht in onze voeding. Dat geldt ook voor de spijsvertering. Maar soms zijn vezels moeilijk op te nemen, wat de spijsvertering extra bemoeilijkt, met diarree, een opgeblazen gevoel en pijn als gevolg. Als u meer vezels wilt eten, moet u de hoeveelheid dus geleidelijk aan opdrijven en stapje voor stapje vezelrijke producten toevoegen. Kies daarvoor eerder voor gekookte of gestoofde levensmiddelen dan voor rauwe, toch in een eerste fase.

Gepubliceerd door Marion Garteiser, gezondheidsjournaliste op 30/09/2015 - 15h41
Bekijk dit artikel
Vous devez être connecté à votre compte E-Santé afin de laisser un commentaire
PUB
Lees ook
Gastro-enteritis: welke eetwaren moet u mijden? Gepubliceerd op 08/12/2016 - 16h31

De epidemie van de gastro-enteritis of buikgriep heeft toegeslagen. Als u de juiste reflexen toepast, kunt u eraan ontsnappen. Maar wat moet u doen als u deze spijsverteringsinfectie toch oploopt? Wat mag u drinken als u buikgriep hebt? En wat eet u...

Meer artikels