Vezels, een goede hulp om te vermageren?

Geüpdatet door Marion Garteiser, gezondheidsjournaliste op 06/01/2016 - 10h00
-A +A

Vezels zie je niet zitten in het eten, maar ze nemen wel een cruciale plaats in een evenwichtige voeding in zonder ook maar één calorie aan te voeren. Het is een van de redenen waarom deze onmisbare vezels een goede hulp zijn voor wie wil vermageren.

PUB

Wat zijn vezels?

Voedingsvezels zijn stoffen die alleen te vinden zijn in de wanden van plantaardige cellen, dat zijn graangewassen,  groenten, fruit en algen.

De samenstelling is erg complex en verschilt al naargelang de herkomst. De voedingsvezels worden in twee grote groepen onderverdeeld: oplosbare en niet-oplosbare.

De eerste groep lost op in water, zoals de naam aangeeft. De niet-oplosbare vezels zuigen zich vol water zoals een spons. Allemaal vormen ze een flink volume en dat bevordert de spijsvertering. Ze worden daarom ook ballaststoffen genoemd.

Er zitten geen voedingsvezels in voedsel van dierlijke herkomst (vlees, vis, eieren, melkproducten). Ook in olie en wijn zitten er geen (hoewel die van plantaardige herkomst zijn) en in suiker en water evenmin.

Omdat we dieren zijn en geen planten, zitten er geen voedingsvezels opgeslagen in ons lichaam. Nochtans kunnen we niet zonder.

Wat doen vezels?

In tegenstelling tot koeien hebben we in ons lichaam geen enzym dat de vezels kan aanvallen en afbreken. Het resultaat is dat ze niet verteerd worden in de maag of de dunne darm en dat ze intact in de dikke darm belanden. Daar schuiven ze stukje bij beetje op met de voedselbrij.

Omdat voedingsvezels niet worden afgebroken, voeren ze geen calorieën aan.

Maar tijdens het traject werken de darmbacteriën erop in en beginnen de vezels daardoor te gisten. Ze ontdoen zich dan van de bijproducten: een specifiek type vetzuren en gassen.

Heel die intense darmactiviteit heeft een heilzaam effect op onze gezondheid.

Initialement publié par Paule Neyrat, Diététicienne Nutritionniste le 13/01/2015 - 16h21 et mis à jour par Marion Garteiser, gezondheidsjournaliste le 06/01/2016 - 10h00

Anonymous. Position of the American Dietetic Association: Health implications of dietary fibre. Journal of the American Dietetic Assoc. July 2002; Vol. 7: 993-1000. Bessesen, D.H. The Role of Carbohydrates in Insulin Resistance. Journal of Nutrition (2001)131: 2782S – 2786S. De Vries, J. On defining dietary fibre. Proc. of the Nutrition Society (2003): 62, 37-43.

Bekijk dit artikel
Vous devez être connecté à votre compte E-Santé afin de laisser un commentaire
PUB
Lees ook
Meer vezels, minder dikkedarmkanker Gepubliceerd op 17/03/2017 - 15h29

Colorectale kanker zit in ons land al decennia lang bij het leiderstrio van de dodelijke tumoren. Hoe komt dat? Misschien door een gebrek aan voedingsvezels op ons bord!

Krijg ik een opgeblazen buik van fruit? Geüpdatet op 06/07/2012 - 14h20

De groentewinkels liggen weer vol aardbeien, kersen, abrikozen en meloenen. Straks volgen ook de perziken. Wie heeft geen zin om zich op al dat lekkere fruit te storten? Maar overdaad schaadt altijd, spring er dus verstandig om.

Cholesterol en tailleomtrek: eet meer haver! Gepubliceerd op 12/09/2017 - 15h05

Haver is een graansoort en wordt aanbevolen ter preventie van hart- en vaataandoeningen. In haver zit namelijk bèta-glucaan , een vezel die het cholesterolgehalte in het bloed naar omlaag haalt. Zet de graansoort dus regelmatig op uw menu, liefst ond...

Meer artikels