Paule Neyrat, diététicienne

Vezeldieet

Geüpdatet door Paule Neyrat, diététicienne op 29/06/2015 - 15h54
-A +A

Het vezeldieet werd in de jaren 90 door dr. Siegal ontworpen, een natuurgenezer en homeopaat uit de Verenigde Staten. Daar is dit dieet een blijvend succes en het wordt nog steeds regelmatig door tijdschriften aangeprezen.

De principes van het vezel-dieet

Het gaat erom circa 50 gram vezels per dag in te nemen via de gebruikelijke vezelrijke voeding, gecombineerd met een zemelensupplement.

Bij elke maaltijd moet u dus volkorenproducten, peulvruchten, gedroogde vruchten, oliehoudende producten, maar ook fruit en groenten eten. Dit alles met wit, mager vlees (60 tot 80 gram) of vis en melkproducten.

Kleine hoeveelheden olie en boter zijn toegestaan. Als smaakmaker worden kruiden en aromatische stoffen bijzonder aangeraden.

Alcohol, suikers, gezoete levensmiddelen en dranken worden afgeraden. U moet veel water drinken.

De voordelen van het vezeldieet

  • Het is een caloriearm dieet met een bijzonder hoog vezelgehalte.
    Dit verzadigt en zorgt dus steeds voor een bevredigd gevoel. Er is geen risico tot constipatie op voorwaarde dat u steeds genoeg drinkt.

  • U eet minder, dus u slankt af.
    Tegelijkertijd profiteert u van de voordelen van vezels, wat ook niet slecht is!

Initialement publié par Paule Neyrat, diététicienne le 23/03/2014 - 10h48 et mis à jour par Paule Neyrat, diététicienne le 29/06/2015 - 15h54
Bekijk dit artikel
Vous devez être connecté à votre compte E-Santé afin de laisser un commentaire
PUB
Lees ook
Neemt u voldoende eiwitten op? Geüpdatet op 05/09/2011 - 11h53

Wist u dat Belgen teveel eiwitten opnemen? De dagelijks aanbevolen behoefte aan eiwitten zou ongeveer 10 % moeten zijn, maar Belgen nemen gemiddeld bijna 16 % in. Wat weet u over eiwitten ?

Cholesterol en tailleomtrek: eet meer haver! Geüpdatet op 09/10/2015 - 11h22

Haver is een graansoort en wordt aanbevolen ter preventie van hart- en vaataandoeningen. In haver zit namelijk bèta-glucaan , een vezel die het cholesterolgehalte in het bloed naar omlaag haalt. Zet de graansoort dus regelmatig op uw menu, liefst ond...

Meer artikels