• rating
    • rating
    • rating
    • rating
    • rating
    0 mening
  • Raadplegingen (625)
  • Commentaren (0)

Vette voeding en luchtvervuiling: een gevaarlijke cocktail voor het hart

Vette voeding en luchtvervuiling: een gevaarlijke cocktail voor het hart

Van muizen en mensen...

De New Yorkse onderzoekers die de studie uitvoerden, observeerden laboratoriummuizen die ze vervuilde lucht lieten inademen in combinatie met uitstoten van elektriciteitscentrales, uitlaatgassen van auto's, stof, roet en sigarettenrook. De 28 proefmuizen waren allemaal genetisch gemanipuleerd om risico te lopen op een hartziekte. Ze werden ingedeeld in twee groepen: de eerste kreeg normale voeding, de tweede zeer vette. De ene helft van de muizen in elke groep ademde gedurende zes maanden vervuilde lucht in, de andere helft gefilterde lucht. Vervolgens gingen de onderzoekers bij elke muis de toestand van de aorta en zijn vertakkingen na. Ze stelden daarbij het volgende vast: - bij muizen die normaal aten en vervuilde lucht inademden, was 19 % van de bloedvaten verstopt met atheroomplaques, bij muizen die gefilterde lucht inademden, slechts 13 %. - bij muizen die vette voeding kregen en vervuilde lucht inademden, was 42 % van de bloedvaten verstopt, bij muizen die gefilterde lucht inademden 26 %. - muizen die vervuilde lucht inademden, hadden een hogere cholesterol, ongeacht hun voeding. - bij muizen die vervuilde lucht inademden, waren de bloedvaten abnormaal uitgezet, terwijl de muizen die vette voeding kregen (ongeacht de kwaliteit van de ingeademde lucht), er nog erger aan toe waren.

Artikel gepubliceerd door op 14/02/2006

Bronnen: Sun, Q. The Journal of the American Medical Association, Dec. 21, 2005; vol 294: pp 3003-3010.

Vindt u het artikel interessant?
 
spreek mee op E-gezondheid
Preview

*Verplicht in te vullen om een reactie te versturen

Gegevensbescherming

Pub

Uw interactief gedeelte over Hart- en vaatziekten

Neem deel aan de meest actieve discussies