Verzoen u met uw hang naar lekkers!

Gepubliceerd door Marion Garteiser, gezondheidsjournaliste op 18/03/2008 - 00h00
-A +A

PUB

Vecht er niet tegen, haal er voordeel uit

De eerste les die we moeten onthouden, is dat graag lekker eten veel ruimer is dan de betekenis die we eraan geven. Het genot van te eten kan ons er ook toe brengen dat we de lichtjes zoete smaak van een rijpe kerstomaat leren genieten, of de subtiele nootsmaak van volkorendeegwaren, of nog de discrete charme van vollegrondwitlof. We hoeven onze hang naar lekkers dus helemaal niet te bestrijden, maar kunnen er net voordeel uit halen. Hoe dan? Door ons blikveld wat te verruimen. We kunnen bijvoorbeeld aanvaarden dat als we behoefte hebben om ons te verwennen, dat niet noodzakelijk synoniem moet staan met het eten van zoets. De echte lekkerbekken weten de goede smaken te waarderen. Laten we het dus ook proberen en leren genieten van iets dat ons niet doet verdikken …

Gewoonten veranderen

Dit zijn minder calorierijke alternatieven voor de lekkernijen waarmee we ons gewoonlijk verwennen. Probeer het eens uit…
- Worstjes kunnen vervangen worden door gezouten noten. Ze zijn ook calorierijk, maar ze bevatten kostbare vitamines.
- De chips zijn zo knapperig dat ze onweerstaanbaar zijn. Neem liever crackers of kleine toastjes als aperitief. Die zijn beduidend minder vet.
- Hebt u zin in chocolade? Fondant chocolade is altijd de beste optie, wat niet wil zeggen dat u er niet matig mee moet blijven. Kies voor verpakkingen met individuele doses.
- Zijn puddingen en mousses uw specialiteit? Er bestaan goede light producten om ze te maken. U vindt ook heel wat recepten voor lichtere mousses op het internet.
- Alcohol en frisdranken: het zijn caloriebommen waar we ons niet altijd van bewust zijn. Neem ook eens spuitwater en doe er eventueel een scheutje siroop in. Er zijn in de handel ook tal van caloriearme alternatieven te krijgen.

Gepubliceerd door Marion Garteiser, gezondheidsjournaliste op 18/03/2008 - 00h00 (1) Keskitalo K., The american journal of clinical nutrition, december 2007
Bekijk dit artikel
Vous devez être connecté à votre compte E-Santé afin de laisser un commentaire
PUB