Versterk uw weerstand en kom de winter ongedeerd door!

Geüpdatet door Isabelle Eustache, gezondheidsjournaliste op 13/12/2011 - 10h22
-A +A

Ons afweersysteem moet ons lichaam tegen infecties beschermen. Als we de winter in topvorm willen door komen, kunnen we dus best ons afweersysteem stimuleren. Enkele eenvoudige tips rond levenshygiëne en etherische oliën kunnen u helpen om het koude seizoen ongedeerd door te komen.

PUB

Zes tips rond dagelijkse levenshygiëne voor een sterker afweersysteem en een winter in topvorm

  • Neem uw eetgewoonten eens onder de loep! Uw voeding moet zo gevarieerd mogelijk zijn en een grote hap ervan moet bestaan uit fruit, groenten, volle granen en vis. Denk er ook om dat we bij koud weer geneigd zijn om rijkelijkere en vettere gerechten te eten, zoals cassoulet, zuurkool met spek, raclette of fondue. Overdrijf er niet mee, want een te vette voeding vermoeit het lichaam en het is bekend dat vermoeidheid het afweersysteem verzwakt. Wees meer bepaald zuinig met sauzen, gerechten met saus, fastfood en soortgelijke types voedsel, charcuterie, enz.
  • Doe regelmatig aan sport. Lichaamsbeweging vermindert gespannenheid, verdrijft stress en gaat neerslachtigheid tegen, allemaal situaties waarvan bekend is dat ze onze weerstand uitputten.
  • Ontspan u. Yoga, tai chi of simpele relaxatiesessies… alles is goed om zowel geestelijk als lichamelijk te herbronnen. Maak er zeker plaats voor in uw dagschema, en dat de hele winter lang!
  • Rook niet of stop met roken, en mijd ook passief roken. Tabak irriteert om te beginnen de luchtwegen, en die  moeten al hard werken om al die microben te trotseren die ’s winters in omloop zijn. Bovendien maken de honderden giftige stoffen in sigarettenrook ons hele lichaam kwetsbaarder.
  • Wees zuinig met alcohol. Alcohol verwarmt alleen op het moment zelf en maakt het lichaam ook kwetsbaar.
  • Rust goed uit en zorg dat u voldoende slaapt. U hoeft daarom nog niet in winterslaap te gaan, maar luister naar uw lichaam en gun het de nodige rust.  Stel een bezoekje of het boodschappen doen bijvoorbeeld eens uit. Sporten is, hoe paradoxaal het ook klinkt, ideaal om weer in vorm te geraken, en u zult er ook beter van slapen. Het is het overbelast zijn dat vermoeit, niet sporten! En wat slapen aangaat: regelmaat is het belangrijkste. Sta op en ga slapen op vaste tijdstippen.  

Etherische oliën die uw afweersysteem versterken

  • Etherische olie van bonenkruid: deze etherische olie is bacteriën- en viruswerend, ze gaat ook infecties tegen en stimuleert ook het afweersysteem. U gebruikt de olie in dit geval het best in een massage of u kunt ze gewoon in de huid wrijven.
  • Etherische olie van mirte: gaat infecties tegen, ontsmet de luchtwegen en de lucht in huis.
  • Etherische olie van oregano: gaat infecties tegen, stimuleert ook algemeen en het immuunsysteem in het bijzonder.
  • Etherische olie van munt: geeft tonus en stimuleert. Te verstuiven in de woning of in te wrijven in de huid.

Initialement publié par Isabelle Eustache, gezondheidsjournaliste le 13/12/2011 - 10h22 et mis à jour par Isabelle Eustache, gezondheidsjournaliste le 13/12/2011 - 10h22

Moro Buronzo Alessandra, "Grande guide des huiles essentielles", Uitgeverij Hachette Pratique.

Bekijk dit artikel
PUB
Lees ook
Cellulitis: denk aan etherische oliën! Gepubliceerd op 03/02/2016 - 10h57

Een gezonde voeding, regelmatig sporten en massages zijn de enige echt doeltreffende oplossingen voor cellulitis - en ze vergen veel tijd. Maar u kunt deze middelen een extra duwtje geven door etherische oliën te gebruiken.

Meer artikels