• rating
    • rating
    • rating
    • rating
    • rating
    45 mening
  • Getuigenissen (0)

Verslingerd aan koffie? U hebt geen ongelijk...

Verslingerd aan koffie? U hebt geen ongelijk...

Een cappuccino, een likeur, een gebakje... Koffie fleurt de pauzes in ons dagelijkse leven geweldig op . Maar koffie bevat ook veel antioxidanten en is dus goed voor onze gezondheid, al zijn er grenzen aan.

 

De goede eigenschappen van koffie komen van de antioxidanten.

Het eerste voordeel van koffie is natuurlijk zijn stimulerende effect door de cafeïne erin. Die stof versterkt de alertheid, de concentratie en de aandacht. Kortom, van een koffie word je wakker, dat weet iedereen. Maar dat is niet het enige positieve effect. Koffie bevat ook veel antioxidanten, vooral dan polyfenolen. Antioxidanten beschermen het lichaam zoals bekend tegen oxydatie. Dat natuurlijke - en niet te vermijden - fenomeen bevordert de afbraak van de moleculen in ons lichaam. Oxydatie wordt onder meer in verband gebracht met veroudering en met de ontwikkeling van kanker. Onderzoek heeft uitgewezen dat een kop koffie van 200 ml meer antioxidanten bevat dan een portie fruit zoals bosbessen of kersen, en die bevatten er al heel veel (1). De antioxidanten zijn niet de enige troeven van koffie. De lekkere drank is ook een goede bron van magnesium, vitamines B2 en B3, en koper.

En aangezien koffie heel regelmatig en in grote hoeveelheden wordt verbruikt, is hij voor ons een belangrijke leverancier van nuttige voedingsstoffen. Koffie kan er zo prat op gaan verschillende ziektes te helpen voorkomen:

  • Lever-, darm- en borstkanker,
  • Andere leverziektes (zoals levercirrose)
  • De ziekte van Parkinson,
  • Diabetes,
  • Jicht enz.

 

Koffie heeft ook nadelen

Maar niet alles is rozengeur en maneschijn in het land van de koffie. Er zijn ook schadelijke effecten aan:

  • Cafeïne zet de afscheiding van stresshormonen in gang. Als u al veel stress hebt of angstig bent, kunt u uw koffieverbruik beter verminderen.
  • Cafeïne versnelt ook de darmtransit. Mensen met een prikkelbare darm mijden de drank beter.
  • Koffie vergroot ook de afscheiding van zuur in de maag. Mensen die last hebben van gastro-oesofageale reflux, maagontstekingen of maagzweren moeten dus opletten!
  • Koffie vermindert de opname van ijzer door het lichaam. Mensen met bloedarmoede drinken dus beter geen koffie.
  • Een hoge dosis cafeïne is ook nefast tijdens de zwangerschap. Zwangere vrouwen krijgen daarom meestal de raad om niet meer dan twee koppen koffie per dag te drinken (en daarbovenop geen andere cafeïnehoudende dranken te nemen).
  • Cafeïne verhoogt ook de hartslag. Als u medicatie neemt voor hartritmestoornissen, doet u er goed aan om uw koffieverbruik onder controle te houden.

In al deze gevallen is het raadzaam om over te schakelen op cafeïnevrije koffie. Die heeft natuurlijk minder positieve eigenschappen voor onze gezondheid, maar er zitten nog wel altijd veel antioxidanten in. Ook decaf mag dus gerekend worden tot de voedingsmiddelen die goed zijn voor u...

Artikel gepubliceerd door op 17/01/2012

Vindt u het artikel interessant?