Vermijd perfectionisme

Geüpdatet door Marion Garteiser, gezondheidsjournaliste op 28/10/2013 - 12h44
-A +A

PUB

Analyse van de wijze van functioneren

Voor Alice is elke handeling een soort 'liefdesexamen'. "Als het mij niet lukt, ga ik verstoten worden." Dat is uiteraard niet wat Alice je zou antwoorden indien je haar zou vragen wat in haar hoofd omgaat. Het is eigenlijk een reflex, een wijze van functioneren die zij zich eigen gemaakt heeft zonder die te analyseren. Zodra zij dat begrepen heeft, kan zij zichzelf de echte vragen stellen en daarna haar houding aanpassen.

Zouden mijn vrienden me minder graag zien als de wijn ondrinkbaar was? Zou de avond erdoor minder gezellig zijn? Beoordeel ik een vriendin slecht als ik bij haar op bezoek ga en de tafelversiering maar middelmatig - of er zelfs niet - is? Ze ging inzien dat ze de lat tien keer hoger legt voor zichzelf dan voor haar vrienden. Wat kan je doen wanneer je begrepen hebt dat het om interne angstgevoelens gaat, de angst om verstoten te worden, de angst om niet geapprecieerd te worden, de angst om niet te kunnen beantwoorden aan de verwachtingen?

Je moet jezelf trainen om anders te handelen.

Misschien zou Alice het volgende aan haar vriend kunnen vragen: "Nodig de vrienden eens uit zonder mij vooraf te verwittigen. Het zal ons wel lukken." Zij zal misschien spaghetti klaarmaken, iemand naar de buurtwinkel sturen om eieren te halen en zij zal daarna de leukste avond van haar leven meemaken: geen angstgevoelens vooraf en geen stress op de avond zelf. Zij zal geleerd hebben om de teugels los te laten en om zichzelf geen zinloze angstgevoelens te bezorgen.

Vanzelf de controle  lossen
Het belang van zo’n avond voor Alice is dat ze een deur opende. Ze ging inzien dat ze gerust anders kan zijn dan ze gewoonlijk is en dat dit haar heel goed af gaat. Daarna zal ze dat nieuwe proces almaar makkelijker reproduceren bij nieuwe ervaringen en zal ze almaar makkelijker de greep leren lossen, zowel op praktisch als op emotioneel vlak.

Wanneer je een perfectionist bent, bestaat de oplossing van het probleem dus uit twee niveaus: eerst de angsten, die je aanzetten om zo te handelen, proberen te begrijpen, en vervolgens een middel vinden dat je traint om effectief anders te handelen, zodat je gewaarwordt dat dit een pad is dat je dikwijls moet bewandelen op weg naar het succes.

Initialement publié par Dr. Catherine Solano le 05/06/2007 - 00h00 et mis à jour par Marion Garteiser, gezondheidsjournaliste le 28/10/2013 - 12h44
Bekijk dit artikel
Vous devez être connecté à votre compte E-Santé afin de laisser un commentaire
PUB