Dr. Catherine Solano, bewerkt door C. De Kock, gezondheidsjournaliste

Vermijd een negatieve spiraal

Gepubliceerd door Dr. Catherine Solano, bewerkt door C. De Kock, gezondheidsjournaliste op 27/06/2006 - 00h00
-A +A

Om met iemand te kunnen communiceren, moet je hem in de eerste plaats nemen zoals hij is en dus aanvaarden wat hij zegt, ook al bent u het er niet mee eens. U moet hem met andere woorden de vrijheid gunnen om anders te denken dan u en hem duidelijk maken dat u daar geen moeite mee hebt. Als hij zich aanvaard voelt, zal hij minder vlug in het defensief gaan en zich meer openstellen. Ja, maar...

Voorzichtig

Toch moet u voorzichtig omspringen met die houding! Soms doet de ander immers bepaalde uitspraken, niet omdat u ze zou bevestigen, maar om u integendeel te doen reageren. Pak het subtiel aan om zoiets op te sporen. Een heel eenvoudig voorbeeld: als een vrouw aan haar man vraagt: "Vind je niet dat ik verdikt ben?", is het beste antwoord niet noodzakelijk "ja". Het is immers niet zo zeker dat dit de communicatie bevordert!

En als iemand u zegt: "Ik heb het slecht aangepakt in die zaak", antwoordt u beter niét: "Inderdaad, je weet je echt niet uit de slag te trekken, je hebt precies het tegendeel gedaan van wat je had moeten doen. Soms ben je een dikke nul!".

Altijd het negatieve vermijden

Probeer iemand die zich negatief uitlaat over zichzelf, niet nog meer af te breken! U kunt weliswaar aanvaarden wat hij zegt - het is immers niet de bedoeling de realiteit te ontkennen - , maar moet daarbij wel de dingen in hun juiste context plaatsen. Stel dat een vrouw u vraagt: "Ik ben verdikt, niet?", dan antwoordt u beter: "Zou je je echt beter voelen met een paar kilootjes minder?".
Of als iemand vindt dat hij het verkeerd aan boord heeft gelegd, kunt u beter het debat verruimen en repliceren: "Denk je dat je het beter had kunnen aanpakken? Misschien wel, maar je hebt nu in elk geval iets bijgeleerd, en de volgende keer zul je beter kunnen reageren".

We zijn allemaal heel gevoelig en hebben af en toe een flinke aanmoediging nodig. Het is dus nooit goed om te liegen en bijvoorbeeld iemand die niet meer in zijn kleren kan, te sussen met uitspraken als: "Maar nee, je bent absoluut niet verdikt!". Of om te zeggen: "Je hebt het prima voor elkaar gekregen" tegen iemand die zopas failliet is gegaan. Het komt erop aan om fijngevoelig te reageren en de gulden middenweg te vinden: aanvaarden wat de ander zegt, maar hem tegelijk blijven aanmoedigen. Dat geldt zowel voor het werk als voor uw relatie met uw partner en uw kinderen.

Gepubliceerd door Dr. Catherine Solano, bewerkt door C. De Kock, gezondheidsjournaliste op 27/06/2006 - 00h00
Bekijk dit artikel
Vous devez être connecté à votre compte E-Santé afin de laisser un commentaire
PUB
Lees ook
Alles is in orde. . . Geüpdatet op 13/09/2005 - 00h00

Mevrouw, -of meneer- er is niets mis met u. Dit zinnetje, of een gelijkaardige opmerking, krijg je vaak te horen bij de arts na een check-up waarbij er niets abnormaals aan het licht kwam. Maar dergelijke mededelingen worden niet altijd goed onthaald...

Een bedankingetje verwachten Geüpdatet op 20/07/2004 - 00h00

Als kind heeft men u geleerd om beleefd te zijn en "dank u" te zeggen. U doet dat met overtuiging, leert het op uw beurt aan uw kinderen… en verwacht het van anderen als u iemand helpt of een geschenk geeft. Toch wacht u vaak vergeefs op een woordje...

Wat geld zegt over uw persoonlijkheid… Gepubliceerd op 02/09/2013 - 19h20

Hoe u met geld omgaat, zegt veel over uw persoonlijkheid. Met name over uw angsten, uw prioriteiten of gewoon uw manier van functioneren. Enkele typische houdingen tegenover geld onder de loep…

Afgunst: de laagste van de zeven hoofdzonden? Geüpdatet op 18/10/2005 - 00h00

De godsdienst heeft zeven hoofdzonden in het leven geroepen: gulzigheid, wellust, afgunst, hoogmoed, luiheid, woede en hebzucht. Aan elk van deze gebreken (het woord 'zonde' is niet meer van deze tijd) zit wel een sympathiek kantje, behalve aan één....

Meer artikels