• rating
    • rating
    • rating
    • rating
    • rating
    10 mening
  • Tips (0)

Vermageren zonder honger te lijden: kies verzadigende voedingsmiddelen

Vermageren zonder honger te lijden: kies verzadigende voedingsmiddelen

Het woord ‘dieet’ wordt automatisch geassocieerd met calorieën, zelden of nooit met de term verzadiging of verzadigd zijn.

Het is nochtans door het verzadigingsgevoel dat we bij het diëten frustraties vermijden en de vaak daarmee gepaard gaande snoepbuien.

Maar hoe kunnen we ons buikje vol eten zonder inbreuk te maken op het dieet ?

Verzadigende voedingsmiddelen om te vermageren zonder honger te lijden

Als we een dieet volgen, fixeren we ons op het aantal calorieën dat de voedingsmiddelen leveren, maar dat zegt niets over hun verzadigend vermogen. En dat is jammer.

Door zogenaamde verzadigende voedingsmiddelen te eten, voorkomen we dat we een knorrende maag krijgen en beperken we toch de hoeveelheid opgenomen voedsel. In het kader van een dieet is dat heel waardevol.  

Verzadigd zijn ("Ik heb geen honger meer") is het gevoel volledig voldaan te zijn. Er wordt een onderscheid gemaakt tussen:

  • psychosensorische verzadiging die ervoor zorgt dat we stoppen met eten; ze legt dus het volume eten vast,
  • metabole verzadiging die ontstaat als gevolg van fysiologische processen in het maag-darmkanaal (opname en gebruik van het voedsel door het lichaam); ze bepaalt de tijd die tussen de maaltijden ligt.

Het eerste gevoel kunnen we bijvoorbeeld bereiken door voedingsmiddelen met een groot volume te eten, zoals een salade. Maar alleen in combinatie met verzadigende voedingsmiddelen zullen we het ook tot de volgende maaltijd uithouden.

Wat zijn de verzadigende voedingsmiddelen?

Algemeen gesproken bevatten de voedingsmiddelen met een groter verzadigend vermogen veel eiwitten, voedingsvezels en complexe koolhydraten.
De voedingsmiddelen met het grootste verzadigend vermogen zijn onder meer:

  • Eiwitrijke voedingsmiddelen: vis, eieren, vlees en melkproducten.
  • Gedroogde peulvruchten (bonen, linzen, enz.).
  • Pasta, rijst, brood en granen, maar dan wel telkens de volkorenversie.

Ook fruit en groenten hebben een groot verzadigend vermogen. Taart, gebak, croissants en koekjes hebben het laagste verzadigend vermogen.

Bijgewerkt door Carole Equeter, gezondheidsjournaliste op 24/11/2014
Origineel artikel geschreven door op 11/04/2014

Bronnen: Site internet de l’European Food Information Council. Larousse Médical, édition 1998.

Dit artikel maakt deel uit van het dossier Vier tips om komaf te maken met tussendoortjes

Vindt u het artikel interessant?