Vermageren zonder honger te lijden: kies verzadigende voedingsmiddelen

Geüpdatet door Carole Equeter, gezondheidsjournaliste op 24/11/2014 - 16h32
-A +A

Het woord ‘dieet’ wordt automatisch geassocieerd met calorieën, zelden of nooit met de term verzadiging of verzadigd zijn.

Het is nochtans door het verzadigingsgevoel dat we bij het diëten frustraties vermijden en de vaak daarmee gepaard gaande snoepbuien.

Maar hoe kunnen we ons buikje vol eten zonder inbreuk te maken op het dieet ?

Verzadigende voedingsmiddelen om te vermageren zonder honger te lijden

Als we een dieet volgen, fixeren we ons op het aantal calorieën dat de voedingsmiddelen leveren, maar dat zegt niets over hun verzadigend vermogen. En dat is jammer.

Door zogenaamde verzadigende voedingsmiddelen te eten, voorkomen we dat we een knorrende maag krijgen en beperken we toch de hoeveelheid opgenomen voedsel. In het kader van een dieet is dat heel waardevol.  

Verzadigd zijn ("Ik heb geen honger meer") is het gevoel volledig voldaan te zijn. Er wordt een onderscheid gemaakt tussen:

  • psychosensorische verzadiging die ervoor zorgt dat we stoppen met eten; ze legt dus het volume eten vast,
  • metabole verzadiging die ontstaat als gevolg van fysiologische processen in het maag-darmkanaal (opname en gebruik van het voedsel door het lichaam); ze bepaalt de tijd die tussen de maaltijden ligt.

Het eerste gevoel kunnen we bijvoorbeeld bereiken door voedingsmiddelen met een groot volume te eten, zoals een salade. Maar alleen in combinatie met verzadigende voedingsmiddelen zullen we het ook tot de volgende maaltijd uithouden.

Wat zijn de verzadigende voedingsmiddelen?

Algemeen gesproken bevatten de voedingsmiddelen met een groter verzadigend vermogen veel eiwitten, voedingsvezels en complexe koolhydraten.
De voedingsmiddelen met het grootste verzadigend vermogen zijn onder meer:

  • Eiwitrijke voedingsmiddelen: vis, eieren, vlees en melkproducten.
  • Gedroogde peulvruchten (bonen, linzen, enz.).
  • Pasta, rijst, brood en granen, maar dan wel telkens de volkorenversie.

Ook fruit en groenten hebben een groot verzadigend vermogen. Taart, gebak, croissants en koekjes hebben het laagste verzadigend vermogen.

Oorspronkelijk gepubliceerd op 11/04/2014 - 11h34 en geüpdatet door Carole Equeter, gezondheidsjournaliste op 24/11/2014 - 16h32

Site internet de l’European Food Information Council. Larousse Médical, édition 1998.

Bekijk dit artikel
Vous devez être connecté à votre compte E-Santé afin de laisser un commentaire
PUB
Lees ook
Ik heb altijd honger. Hoe kan ik mijn eetlust remmen? Geüpdatet op 22/04/2014 - 10h12

Sommige mensen zijn snel verzadigd , andere mensen raken maar niet verzadigd en hebben constant honger. Dat is niet echt comfortabel en zet aan om te veel te eten, met het gevaar dat de kilo ’s er snel bijkomen. Hoe kunt u een alles verslindende eetl...

Het nieuwe programma van Weight Watchers Gepubliceerd op 27/04/2014 - 19h27

Wanneer het beroemdste dieet ter wereld vernieuwt, komt er heel wat bij kijken! We bieden u een overzicht van de 3 belangrijke nieuwigheden van het ProPoints-plan. En nog deze vraag: is Weight Watchers DE oplossing om op lange termijn gewicht te verl...

Meer artikels