• rating
    • rating
    • rating
    • rating
    • rating
    2 mening
  • Commentaren (0)

Vermageren: de foute jacht op vetten

Vermageren: de foute jacht op vetten

Sporters die gewicht willen verliezen beschouwen vetten meestal als de vijand. Ze doen dan ook alles om vetten te vermijden. Maar ze hebben ongelijk.

Waar dienen vetten voor?

Net zoals suikers, spelen vetten een rol bij het stockeren van energie, maar dan wel in verschillende mate.

Met een maximale reserve van ongeveer 400 gram glycogeen, verzekeren suikers niet meer dan een aantal uren autonomie terwijl met tien kilo vetten per persoon er in theorie voldoende reserve is om verschillende maanden zonder eten te kunnen. De mogelijkheid om vetten in reserve te houden, dateert al van heel lang geleden, van toen de mens zich moest aanpassen aan min of meer lange perioden van voedselschaarste.

Dat maakt dat vandaag veel mensen en ook veel atleten onterecht denken dat je bijna nooit een tekort aan vetten hebt en dat je om gewicht te verliezen zoveel mogelijk lichaamsvet moet kwijtspelen.

De nadelen van vetten

Een sporter die te zwaar is, kampt met een handicap die je kan vergelijken met het dragen van een rugzak en dat ik vooral hinderlijk bij zogenaamde draagsporten (sporten waarbij de atleet zijn eigen gewicht moet dragen). Atleten die aan loopsporten doen zijn vaak geobsedeerd door de jacht op vetten. Dat is begrijpelijk wanneer het gaat om maaltijden die net voor de inspanning genomen worden. Het verteren van vette voedingsmiddelen duurt meestal langer en dat is niet echt goed voor de vereisten waaraan spieren tijdens de inspanning moeten voldoen.

Maar overdrijven is ook niet goed.

Vetten moeten zeker niet verbannen worden en het is niet door de strijd met vetten aan te binden dat je lichaamsgewicht verliest. Soms kan zelfs het tegenovergestelde effect optreden.

Bijgewerkt door Marion Garteiser, gezondheidsjournaliste op 18/07/2014
Origineel artikel geschreven door op 14/03/2006

Vindt u het artikel interessant?