• rating
    • rating
    • rating
    • rating
    • rating
    6 mening
  • Commentaren (0)

Verkouden? Tien tips om goed te slapen…

Verkouden? Tien tips om goed te slapen…

Er wordt vaak gezegd dat rusten de beste remedie is om te herstellen van een verkoudheid of griep. Maar als we koorts hebben, een verstopte neus of een vervelende hoest, is het niet altijd makkelijk om de slaap te vatten… Ziehier tien praktische tips en natuurlijke remedies voor een goede nachtrust als u verkouden bent.

Goed slapen als u verkouden bent: wat moet u doen vóór het slapengaan?

  • Zorg voor schone lucht de slaapkamer

De slaapkamer is de plaats waar u een goede nachtrust moet hebben om te kunnen herstellen. Maak er daarom een gewoonte van om twee keer per dag te luchten en de ramen gedurende vijf minuten wijd open te zetten, ‘s zomers en ‘s winters! De lucht verversen helpt de microben doden en voorkomt dat ze gaan woekeren. Let er ook op dat de lucht in de slaapkamer niet te droog is. Zo drogen de slijmvliezen van de neus en keelholte niet uit en gaat u minder snel hoesten. Hebt u geen luchtbevochtiger? Zet dan gewoon een bakje water op de verwarming. Doe er eventueel een paar druppels etherische olie* van eucalyptus radiata bij om de ademhaling te vergemakkelijken Zo vangt u twee vliegen in één klap. Zorg er ook voor dat de temperatuur in uw slaapkamer niet hoger is dan 18°C.

  • Eet ‘s avonds iets lichts

Als we verkouden zijn, hebben we meestal weinig trek in eten. Toch is het belangrijk dat we ons lichaam blijven voeden, al kan een te zware maaltijd ’s avonds wel een negatieve impact hebben op de slaap. De ideale oplossing is soep of bouillon met wat vermicelli of kleine noedels. Zo’n warm gerecht kikkert op, levert vitamines en maakt dat u vocht binnenkrijgt. U kunt de maaltijd aanvullen met een snee kippenfilet of kalkoen voor de eiwitten en daarna afronden met yoghurt en een stuk fruit voor de vitamines. Alcohol is absoluut te mijden. Het droogt het lichaam uit en kan uw slaap vergallen.

  • Drink warme melk met honing

Als de keel geïrriteerd is door het hoesten of door een ontsteking, is een kop hete melk ideaal om de irritatie te verzachten. Doe er als het kan een beetje honing in. Honing smeert de keel, het werkt verzachtend en herstellend en het verlicht de hoest. Als u de melk voor het slapengaan drinkt, profiteert u optimaal van de goede eigenschappen van dit drankje en zult u minder hoestbuien hebben!

  • Doe een neusspoeling

De neus spoelen met een speciale zoutoplossing is dé oplossing om een verkoudheid te bestrijden en goed te slapen. Doe de spoeling net voor het slapengaan. Zo maakt u de neusgangen vrij en zult u minder hinder ondervinden bij het ademhalen. Dat laatste is trouwens de belangrijkste hinderpaal voor een goede nachtrust  als we verkouden zijn. De neusspoeling voert ook het overtollige slijm van de neusslijmvliezen af en doodt ziektekiemen (virussen en bacteriën). Zo gaat u te werk: ga met voorovergebogen hoofd boven een lavabo staan en druk gedurende twee of drie seconden stevig op de spray. Breng het uiteinde van de spray altijd zo diep mogelijk in het neusgat.

  • Inhaleer hete waterdamp

Een warm bad, een warme douche of inhaleren: u hebt de keuze! De warmte van de waterdamp werkt ontzwellend op de verstopte neus omdat het de bloedvaten doet uitzetten, de bloedsomloop versnelt en zo de verdedigingsmechanismen van het lichaam stimuleert. Kiest u voor het inhaleren? Vul dan een kom of een inhalatietoestelletje met heet - maar niet kokend - water. Adem dan gedurende tien minuten de dampen in die vrijkomen. Doe er voor nog betere resultaten eventueel enkele druppeltjes etherische olie* van eucalyptus radiata  bij of een speciaal inhalatiemengsel dat u in de apotheek kunt kopen.

Tref de nodige voorbereidingen voor als u in bed ligt

  • Zet een flesje water naast uw bed

Als we verkouden zijn, is een goede hydratatie van het grootste belang en moeten we dus veel drinken. Het maakt de slijmen vloeibaar en voorkomt uitdroging. Zet dus een flesje water naast uw bed. Zo hebt u iets binnen handbereik als u midden in de nacht met een droge mond of een hoestbuit wakker wordt en hoeft u niet op te staan!

  • Leg uw hoofd wat hoger

Als u heel veel last hebt van de verkoudheid en een benauwd gevoel hebt, kan het nodig zijn om uw bovenlichaam met wat extra hoofdkussens te ondersteunen zodat uw hoofd wat hoger komt te liggen. U zult er beter door ademen en de druk op uw sinussen zal verminderen.

  • Ontspan u

Als u verkouden bent - maar ook anders - is het soms nodig om voor het inslapen even te ontspannen om goed te kunnen slapen. Een boek lezen of enkele minuten traag en diep in- en uitademen kan helpen om het hoofd leeg te maken en beter in te slapen. Laat televisie- en andere schermen, smartphones en tablets buiten. Ze horen niet in de slaapkamer!

  • Anticipeer op geluidsoverlast en te veel licht in de slaapkamer

Zorg ervoor dat u tijdens uw slaap niet gestoord kunt worden door lawaai. Gebruik eventueel oordopjes als u het niet kunt vermijden. Zorg ook voor de juiste hoeveelheid licht. Een zieke die midden in de nacht moet opstaan, kan het benauwd krijgen als het pikkedonker is. Maar te veel licht verstoort dan weer de slaap. Probeer dus het juiste compromis te vinden tussen volslagen duisternis en een beetje licht om u gerust te voelen en een goede nacht hebben. Misschien voelt u de behoefte om overdag te rusten als u zich ziek voelt? Bewaar het slapen wel zo veel mogelijk voor de nacht, want dan recupereert u het best. Probeer overdag dus op te blijven of hou  alleen korte siësta’s. Slaap als het kanalleen ’s nachts om uw natuurlijke waak- en slaapcyclus niet te ontregelen.

  • Trek sokken aan

We denken er niet altijd aan, maar de voeten verwarmen helpt het hele lichaam ontspannen en bevordert dus de slaap. Als onze lichaamstemperatuur zakt, werkt ons afweersysteem bovendien minder goed en kan ons lichaam dus minder goed tegen de verkoudheid vechten. Trek dus voor het slapengaan sokken aan als u makkelijk last hebt van koude voeten! Een warmwaterkruik of een pittenkussen kan natuurlijk ook.

Artikel gepubliceerd door op 20/01/2016

Vindt u het artikel interessant?