• rating
    • rating
    • rating
    • rating
    • rating
    7 mening
  • Getuigenissen (0)

Veilig wandelen in de zomer

Veilig wandelen in de zomer

Bent u van plan om deze zomer te gaan wandelen?

Deze tips zullen u helpen om veilig te wandelen en ook zin doen krijgen om het opnieuw te doen. Want wandelen is een uitstekende oefening om uw lichaam en geest te stimuleren. Dit zijn enkele tips en voorzorgsmaatregelen om uw wandelingen en trektochten veilig te laten verlopen...

Opgelet voor verstuikingen bij het wandelen!

  • Op ruw terrein, bij het afdalen van steile hellingen of gewoon als u moe bent, loopt u een reëel risico op verzwikkingen. Het gebruik van een wandelstok kan zulke ongelukken helpen voorkomen. Zo’n stok is ook een waardevol hulpmiddel op lastige trajecten.
  • Om te stappen moet u natuurlijk goede wandelschoenen hebben. Ze moeten geschikt zijn voor het terrein, een dikke antislipzool hebben en als het kan ook schokdemping, ze moeten comfortabel zitten, soepel zijn en hoog op de wreef komen zodat de voet en de enkel goed vastzitten. Koop ze gerust een halve maat of een hele maat te groot. Dat komt zeer goed van pas als de voeten zwellen.

  • En wandelen gaat natuurlijk niet zonder (goede) sokken. Katoenen zijn het beste.

Krampen en spierpijn voorkomen tijdens het wandelen

Als u het tempo of de afstand zwaar opdrijft, is het risico op krampen en  spierpijn reëel.

Om dat soort ongemakken te voorkomen, raden we u aan om het eerste halfuur rustig aan te beginnen.

Wandelen doet iedereen in zijn eigen tempo.
Zoek het tempo dat u ligt en houd het aan zonder dat van uw stapgenoten over te nemen.

En dan de houding: houd u goed recht.
Maak u groter, maar houd uw schouders naar beneden en trek uw buik in. Dan loopt u niet met een kromme rug.
Span uw buikspieren als u uw armen naar voren en naar achteren zwaait om in harmonie met uw benen te bewegen. Anders slingert uw bovenlichaam van links naar rechts.

Concentreer u ook op uw ademhaling.
Bij het bewegen wordt best de borstademhaling gebruikt. Zo blijft de buikzone gespannen en beschermt u dus uw rug.

Bijgewerkt door Marion Garteiser, gezondheidsjournaliste op 07/07/2015
Origineel artikel geschreven door op 16/08/2011

Bronnen: Barbara Meyer, "Ma forme au naturel",  Uitgeverij Eyrolles, 2009;

Marie-Françoise Padioleau, "Manuel de la bonne santé", Uitgeverij Jacob-Duvernet, 2007.

Dit artikel maakt deel uit van het dossier Tips om goed voorbereid aan de zomer te beginnen

Vindt u het artikel interessant?