Vegetarische voeding

Geüpdatet door Paule Neyrat, diëtiste op 17/03/2017 - 14h46
-A +A

Deze voedingswijze gaat terug tot eind 19de eeuw. De economische bloeiperiode tijdens de industriële revolutie maakte een einde aan de hongersnoden. Daardoor konden mensen voortaan kiezen voor een specifiek, filosofisch geïnspireerd voedingspatroon.

PUB

Kent u vegetarisme?

Er ontstonden nieuwe eetgewoonten. Dr. Biercher-Brenner, een Zwitserse arts, was de pionier van een belangrijke vegetarische stroming. Hij is ook de uitvinder van muesli, het mengsel van granen en gedroogde vruchten dat nog altijd populair is bij het ontbijt. Het vegetarisme verdween tijdens de Eerste en de Tweede Wereldoorlog, als gevolg van de voedselbeperkingen. Het maakte echter zijn "comeback" samen met de voedselovervloed in de jaren 70. Het basisprincipe van het vegetarisme is: geen dierlijk voedsel eten, en dat om diverse filosofische of voedingsredenen:

  • de weigering om dieren te doden en hun vlees te eten;
  • afwijzing van de moderne kweekmethoden;
  • verontwaardiging over de ongelijke voedselverdeling in de wereld;
  • behoefte aan zuiver voedsel: dierlijke eiwitten worden als schadelijk beschouwd, want hun residuen rotten tijdens de spijsvertering;
  • afkeer voor vlees en angst voor de gekkekoeienziekte;
  • angst voor de toxines die vrijkomen door de afbraak van dierlijk voedsel;
  • preventie van hart- en vaatziekten.

De vegetarische keuken wordt onderwezen in sommige hotelscholen. Er bestaan ook heel wat vegetarische restaurants, en veel traditionele restaurants bieden vegetarische gerechten aan.

Er bestaan verschillende stromingen binnen het vegetarisme:

  • lacto-ovo-vegetarisme:
    • alleen vlees, vis en schaaldieren zijn uitgesloten;
    • melkproducten en eieren zijn toegestaan;
    • is de belangrijkste stroming die ook de meeste aanhangers telt.
  • lactovegetarisme:
    • vlees, vis en eieren zijn uitgesloten;
    • melkproducten mogen.
  • ovovegetarisme:
    • vlees, vis en melkproducten zijn verboden;
    • eieren zijn toegestaan.
  • pescovegetarisme:
    • vlees, eieren en melkproducten zijn uit den boze;
    • vis is toegestaan.
  • pollovegetarisme:
    • vlees, eieren en melkproducten zijn uitgesloten;
    • gevogelte mag.

In alle varianten van het vegetarisme vormt plantaardige voeding de basis: granen, verse en gedroogde groenten, vers en gedroogd fruit. De producten:

  • mogen geen chemicaliën bevatten;
  • moeten biologisch geteeld zijn;
  • moeten verse seizoensproducten zijn.

Aangeraden bereidingswijzen zijn: stoven en koken in water. Graankiemen, gekiemde granen, gisten, algen en sojaproducten worden zeer veel gebruikt omdat ze rijk zijn aan eiwitten, vitamines en mineralen.

Initialement publié par Paule Neyrat, diëtiste le 06/04/2006 - 00h00 et mis à jour par Paule Neyrat, diëtiste le 17/03/2017 - 14h46
Bekijk dit artikel
PUB
Lees ook
Moet men vegetariër worden ? Geüpdatet op 18/10/2012 - 10h42

Veeteelt vervuilt de planeet en verbruikt te veel water, de vissen verdwijnen uit de wateren, het vlees is schadelijk voor de gezondheid en zou bepaalde kankers en ziekten bevorderen. Moet men vegetariër worden om de planeet te redden en gezond te st...

Ik ben vegetariër, maar ik verzorg me... Geüpdatet op 18/05/2004 - 00h00

Vegetarisme verwekt soms afkeer en wordt ten onrechte beschouwd als een minderwaardige voeding die weinig méér om het lijf heeft dan rauwe groenten en fruit. Een hardnekkig vooroordeel, want een vegetariër is in de eerste plaats iemand die verantwoor...

Vegetarisch eten: wat zijn de risico's? Geüpdatet op 04/11/2008 - 00h00

Geen vlees eten of geen enkel product van dierlijke oorsprong, dat is een vegetarisch of veganistisch dieet. Beide voedingswijzen kunnen voor tekorten zorgen, maar wij vertellen u alvast hoe u die kunt vermijden.

Meer artikels