Vegetarische voeding

Geüpdatet door Paule Neyrat, diëtiste op 17/03/2017 - 14h46
-A +A

PUB

Voordelen van vegetarische voeding

De meest voorkomende vorm van vegetarisme (geen vlees en geen vis) is te rijmen met een evenwichtige voeding en kan zelfs het voedingsevenwicht bevorderen. Vegetarische voeding levert meer koolhydraten, vezels en antioxidanten, en minder verzadigde vetzuren. Vegetariërs krijgen minder welvaartsziekten, zoals: zwaarlijvigheid, constipatie, diverticulose, dikkedarmkanker, hoge bloeddruk, te hoge cholesterol en galstenen. Het zijn vaak personen die begaan zijn met hun gezondheid, een evenwichtige voeding nastreven en gezonder leven.

Nadelen en risico's

Toch houdt vegetarisme bepaalde risico's in, afhankelijk van de gekozen variant.

IJzergebrek

  • vlees bevat het meeste ijzer en in de best opgenomen vorm;
  • het eten van ijzerarme producten bevordert de ijzeropname. Vitamine C bevordert de opname van plantaardig ijzer; vandaar dat vegetariërs veel citrusvruchten eten;
  • toch kan vegetarisme bloedarmoede veroorzaken, vooral bij jonge vrouwen en kinderen.

Gebrek aan calcium

Alleen als ook melkproducten uitgesloten zijn, want zij zijn de belangrijkste calciumbron.

Gebrek aan jodium

Vis levert meestal het noodzakelijke jodium. Wie geen vis eet, kan dit compenseren door zeezout of jodiumzout te gebruiken, of door algen te eten.

Naar boven
Initialement publié par Paule Neyrat, diëtiste le 06/04/2006 - 00h00 et mis à jour par Paule Neyrat, diëtiste le 17/03/2017 - 14h46
Bekijk dit artikel
PUB