• rating
    • rating
    • rating
    • rating
    • rating
    5 mening
  • Tips (0)

Vanille-chocolade of aardbei-pistache?

Vanille-chocolade of aardbei-pistache?

Roomijs is hét zomerdessert bij uitstek. Zowel jong als oud zijn dol op deze lekkernij.

Maar is het ook gezond?

De geschiedenis van roomijs

In tegenstelling tot wat we zouden kunnen denken, is roomijs geen moderne uitvinding.

Zo zouden de Chinezen ze al verorberen rond … 3.000 v.C.! Door de intensieve contacten tussen Oost en West belandde het fabricatiegeheim in de 16de eeuw in Italië en vervolgens in Frankrijk en in onze contreien. In die tijd werd het ijs 's winters bewaard tussen zoutlagen; het werd dan in de zomer gebruikt om consumptie-ijs af te koelen. In de 19de eeuw wordt roomijs een populair product. Het wordt verkocht op straat in glazen kommetjes, de voorgangers van onze hoorntjes.

Uiteindelijk luidt de uitvinding van de koelkast en de diepvries de bloei in van de ijsindustrie.

Roomijs: 2 bollen, niet meer

De wetgeving over de samenstelling van roomijs is zeer strikt.

Zo mogen de vetten in roomijs alleen afkomstig zijn van melk. Deze melkvetten zijn vooral afkomstig uit room, die 60 tot 70 % van het ijs uitmaakt. Melkproducten zijn een bron van kwaliteitseiwitten en bevatten het calcium en de fosfor die nodig zijn voor onze botstevigheid, plus de vetoplosbare vitamines A en D.

Roomijs bestaat voor de rest voor 15 tot 25 % uit suikers.

Ambachtelijk roomijs bevat ook nog eigeel, dus extra vet.

Ambieert u een carrière als ijsbereider en wilt u een lichter nagerecht bereiden, dan kunt u het vetgehalte doen dalen door halfvolle melk, yoghurt of sojamelk te gebruiken. Of u kunt natuurlijk ook voor sorbet gaan, dat normaal 25% fruit bevat en geen vetstoffen.

Twee bollen roomijs bevatten 100 à 200 calorieën.

Niet echt licht dus, maar toch lichter dan een stuk taart (350 calorieën) of 100 g camembert (320 calorieën). U mag u dus beslist laten verleiden door heerlijk roomijs, op voorwaarde dat u er niet te veel bollen van eet (en evenmin massa's chocoladesaus, slagroom en koekjes bij eet!).

Bijgewerkt door Marion Garteiser, gezondheidsjournaliste op 23/06/2014
Origineel artikel geschreven door op 19/08/2003

Vindt u het artikel interessant?