• rating
    • rating
    • rating
    • rating
    • rating
    1 mening
  • Commentaren (0)

Van soja word je honderd jaar!

Van soja word je honderd jaar! Recente studies hebben aangetoond dat de bewoners van de Okinawa-eilanden in Japan hun lange levensduur in belangrijke mate te danken hebben aan soja, en dat soja kan helpen om opvliegingen tijdens de menopauze te verminderen en het risico op hart- en vaatziekten bij mannen van middelbare leeftijd te verlagen.

Hogere levensverwachting

De Japanners kunnen prat gaan op de hoogste levensverwachting ter wereld, maar de absolute winnaars zijn hun landgenoten op de Okinawa-eilanden. Die tellen immers heel wat eeuwelingen, en de sterfte door kanker en hart- en vaatziekten ligt er veel lager dan elders. Dat is te danken aan hun levensstijl en hun traditionele voeding, die rijk is aan antioxidanten en soja. De isoflavonen in soja zouden namelijk beschermen tegen kanker. Uit in-vitrostudies blijkt dat genisteïne (de belangrijkste isoflavone in soja) de woekering van de meeste kankercellen afremt, in het bijzonder van prostaatkankercellen. Soja zou ook het borstkankerrisico verminderen, op voorwaarde dat hij vanaf heel jonge leeftijd geconsumeerd wordt. Soja-eiwitten hebben op hun beurt een positief effect op het cholesterolgehalte, waardoor het risico op hart- en vaatziekten daalt. In dat verband keurde de Amerikaanse Food and Drug Administration in 1999 een label goed in verband met het cholesterolverlagende effect. Het label bevestigt dat elke dag 25 soja-eiwitten consumeren, als onderdeel van een voeding met weinig verzadigde vetten en cholesterol, het cholesterolgehalte kan doen dalen. In 2002 werd in het Verenigd Koninkrijk een vergelijkbaar gezondheidslabel goedgekeurd.

Minder gevaar voor hart- en vaatziekten

Het Journal of the American college of Nutrition publiceerde onlangs de resultaten van een studie over het effect van soja op de bloeddruk en het cholesterolgehalte. De studie werd gevoerd bij Schotse mannen van middelbare leeftijd (45-59 jaar) met een hoog risico op hart- en vaataandoeningen. De deelnemers werden opgesplitst in twee groepen. De studiegroep kreeg gedurende vijf weken elke dag minstens 20 g soja-eiwitten en 80 mg isoflavonen. Aan de voeding van de controlegroep werd olijfolie toegevoegd. Uit de studie bleek dat de bloeddruk en het cholesterolgehalte bij de studiegroep aanzienlijk daalden, terwijl de HDL-cholesterol (de goede cholesterol) in beide groepen flink steeg.

Aangezien hart- en vaatziekten en kanker belangrijke doodsoorzaken zijn in Europa, zou het interessant zijn om soja te integreren in ons westerse voedingspatroon.

Schrijf u gratis in op de newsletter van e-gezondheid !

Artikel gepubliceerd door op 17/08/2004

Bronnen: Bron: Info soja Alpro nr. 10, juli 2004.

Vindt u het artikel interessant?