Van soja word je honderd jaar!
Hogere levensverwachting
De Japanners kunnen prat gaan op de hoogste levensverwachting ter wereld, maar de absolute winnaars zijn hun landgenoten op de Okinawa-eilanden. Die tellen immers heel wat eeuwelingen, en de sterfte door kanker en hart- en vaatziekten ligt er veel lager dan elders. Dat is te danken aan hun levensstijl en hun traditionele voeding, die rijk is aan antioxidanten en soja. De isoflavonen in soja zouden namelijk beschermen tegen kanker. Uit in-vitrostudies blijkt dat genisteïne (de belangrijkste isoflavone in soja) de woekering van de meeste kankercellen afremt, in het bijzonder van prostaatkankercellen. Soja zou ook het borstkankerrisico verminderen, op voorwaarde dat hij vanaf heel jonge leeftijd geconsumeerd wordt. Soja-eiwitten hebben op hun beurt een positief effect op het cholesterolgehalte, waardoor het risico op hart- en vaatziekten daalt. In dat verband keurde de Amerikaanse Food and Drug Administration in 1999 een label goed in verband met het cholesterolverlagende effect. Het label bevestigt dat elke dag 25 soja-eiwitten consumeren, als onderdeel van een voeding met weinig verzadigde vetten en cholesterol, het cholesterolgehalte kan doen dalen. In 2002 werd in het Verenigd Koninkrijk een vergelijkbaar gezondheidslabel goedgekeurd.
Minder gevaar voor hart- en vaatziekten
Het Journal of the American college of Nutrition publiceerde onlangs de resultaten van een studie over het effect van soja op de bloeddruk en het cholesterolgehalte. De studie werd gevoerd bij Schotse mannen van middelbare leeftijd (45-59 jaar) met een hoog risico op hart- en vaataandoeningen. De deelnemers werden opgesplitst in twee groepen. De studiegroep kreeg gedurende vijf weken elke dag minstens 20 g soja-eiwitten en 80 mg isoflavonen. Aan de voeding van de controlegroep werd olijfolie toegevoegd. Uit de studie bleek dat de bloeddruk en het cholesterolgehalte bij de studiegroep aanzienlijk daalden, terwijl de HDL-cholesterol (de goede cholesterol) in beide groepen flink steeg.
Pub
Uw interactief gedeelte over Voedingsmiddelen
Neem deel aan de meest recente discussies
-
Mijn excuses hiervoor! Organo Gold is een jong Canadees bedrijf, dus veel nederlandstalig ...
Door OrganoGold 19/04/2012 - 16h25
924 raadplegingen
-
Door OrganoGold 09/03/2012 - 17h16
924 raadplegingen
-
Door OrganoGold 09/03/2012 - 17h16
924 raadplegingen











