• rating
    • rating
    • rating
    • rating
    • rating
    1 mening
  • Commentaren (0)

Valpartijen vermijden: tips speciaal voor senioren

Valpartijen vermijden: tips speciaal voor senioren

Vanaf een bepaalde leeftijd komen valpartijen veel voor. Nochtans zijn ze meestal te vermijden. Veel van die valpartijen leiden tot een handicap waardoor mensen vaak naar een tehuis moeten. Met deze basisprincipes kunt u heel wat valpartijen vermijden en daarmee ook een verlies van autonomie.

Senioren en valpartijen

Een op de drie 65-plussers valt minstens een keer per jaar. Bij de 80-plussers is dat al een op de twee. De valpartijen gaan vaak gepaard met botbreuken, waardoor de slachtoffers naar de spoeddienst moeten. Daarna volgt vaak een opname in het ziekenhuis en tot slot een verblijf in een bejaardentehuis.

Enkele cijfers:

  • 40% van de bejaarden die door een valpartij in het ziekenhuis belandt, eindigt in een bejaardentehuis.

  • acht op de tien valpartijen gebeuren thuis.

Gelukkig is het merendeel van deze valpartijen te voorkomen. Volg dus onze tips.

 

Waarom senioren zo vaak vallen

Met de leeftijd gaat het zicht achteruit en wordt het evenwicht wankeler. Dat leidt tot of gaat gepaard met

  • verminderde zintuiglijke perceptie en coördinatie,
  • motorische problemen,
  • disfunctie van het inwendige oor (evenwichtsorgaan),
  • artrose,
  • inname van geneesmiddelen (slaapmiddelen…),
  • verminderde spierkracht,
  • enz.

Al die medische kwaaltjes samen vergroten het risico op valpartijen, maar ze kunnen ook worden behandeld om dat risico net te voorkomen. Hoe?

  • Regelmatige controle van het zicht door een oogarts.

  • Evenwichtsstoornissen laten opsporen door de huisarts.

  • Diagnose en behandeling van osteoporose, een ziekte die het risico op breuken vergroot.

  • Behandeling van artrose en andere reumatische klachten die het bewegen belemmeren.

  • Regelmatige lichaamsbeweging volgens de eigen mogelijkheden.

  • Evenwichtige voeding, indien nodig aangevuld met supplementen van calcium en vitamine D.

  • Gewicht en tailleomtrek in de gaten houden.

 

Bijgewerkt door Isabelle Eustache, gezondheidsjournaliste op 05/06/2015
Origineel artikel geschreven door op 01/11/2011

Bronnen: Institut national de prévention et d’éducation pour la santé (Inpes), brochure « Aménager votre maison pour éviter les chutes »: www.inpes.sante.fr/CFESBases/catalogue/pdf/327.pdf ; Verslag 2009-2010 van de Direction de la Recherche, des Etudes, de l’Evaluation et des Statistiques (Drees).

Dit artikel maakt deel uit van het dossier Opgelet voor de vijf meest voorkomende ongevallen in huis

Vindt u het artikel interessant?