U wilt dat uw skelet lang meegaat? Vermijd dan frisdranken!

Gepubliceerd door Isabelle Eustache, bewerkt door C. De Kock, gezondheidsjournaliste op 14/10/2003 - 00h00
-A +A

Zo luidt de conclusie van een Amerikaanse studie waaruit blijkt dat elke dag cola drinken de minerale botdensiteit verlaagt bij volwassen vrouwen.

PUB

Heel wat studies hebben aangetoond dat kinderen die regelmatig frisdranken drinken, waaronder cola, een verhoogd risico lopen op breuken. Toch heeft geen enkele studie kunnen verduidelijken hoe dat precies komt: minder verbruik van melkproducten door veranderde voedingsgewoonten, verhoogde calciumafscheiding door een hogere inname van voedingszuren, een rechtstreeks effect op het fosformetabolisme, overmatig gebruik van fructose, cafeïne enz.? Evenmin is geweten of frisdranken hetzelfde effect hebben bij volwassenen.

Deze Amerikaanse studie bij 1.600 vrouwen en 1.100 mannen is daar echter wel in geslaagd. De minerale botdensiteit van hun heupen en hun wervelkolom werd gemeten en vervolgens in verband gebracht met hun eetgewoonten. Bij mannen heeft het regelmatige verbruik van frisdranken geen gevolgen voor de botsamenstelling. Vrouwen die elke dag cola drinken, verliezen daarentegen tussen 2,3 en 5 % aan minerale botdensiteit (afhankelijk van de geteste punten). Het gaat hier niet om een gebrek aan calcium, dat bekend staat als oorzaak nummer één van botverlies. Wie veel frisdrank drinkt, neemt immers evenveel calcium in als wie er slechts één keer per week drinkt. Ook andere eetgewoonten, het gebruik van vitaminesupplementen, roken, alcohol en sporten konden niet als oorzaak aangewezen worden. Zo vermoeden de onderzoekers dat fosforzuur, dat in grote hoeveelheden aanwezig is in frisdrank en vooral in cola, wel eens de schuldige zou kunnen zijn. Dit mineraal is immers sterk gebonden aan het botcalcium. Om het botkapitaal op te bouwen en te behouden, heeft ons lichaam evenzeer calcium nodig als fosfor. Maar opgelet: overdaad schaadt, en dat is precies het gevaar van frisdranken: ze bevatten te veel fosforzuur en wijzigen daarvoor het calcium/fosforevenwicht. Resultaat: het teveel aan fosfor vermindert net de opname van calcium, waardoor de beenderen broos worden.

Fosforzuur is een zuurmakend middel dat geclassificeerd is onder de naam E338. Het zit in frisdrank en vooral in cola. Een blikje cola van 33 cl bevat 44 tot 62 mg, een blikje cola light tussen 27 en 39 mg. Ook andere frisdranken bevatten er, maar in mindere mate. Dus, dames van elke leeftijd, voorkom osteoporose door regelmatig aan lichaamsbeweging te doen, voldoende calcium in te nemen en frisdrank te vermijden.

Gepubliceerd door Isabelle Eustache, bewerkt door C. De Kock, gezondheidsjournaliste op 14/10/2003 - 00h00 Tucker K., 25th Annual Meeting of the American Society for Bone and Mineral Research (ASBMR), Abstract SU259, 21 september 2003.
Bekijk dit artikel
Vous devez être connecté à votre compte E-Santé afin de laisser un commentaire
PUB
Lees ook
Frisdranken: geheugenverlies gewaarborgd Geüpdatet op 06/04/2004 - 00h00

Frisdranken vormen bij Amerikaanse kinderen de belangrijkste bron van suiker. Die trend is ook naar onze contreien aan het overwaaien, samen met de obesitas- en diabetesepidemie. Het is dan ook de hoogste tijd om het suikerverbruik te beperken!

Geen cola, dat is beter voor uw nieren! Gepubliceerd op 09/09/2014 - 10h25

Twee glazen cola per dag geeft twee keer meer kans op nierinsufficiëntie! De gevaren van dit drankje liggen dus niet alleen in het hoge suikergehalte, maar ook in de hoeveelheid fosforzuur die het levert...

Coca-cola ontmaskerd Geüpdatet op 06/09/2005 - 00h00

Veel atleten zijn ervan overtuigd dat coca-cola bestanddelen bevat die hun prestaties opkrikken. Welnu, ze slaan de bal compleet mis!

Meer artikels