U bent zwanger? Eet vis!

Geüpdatet door Thérèse Dupont, gezondheidjournaliste op 13/08/2012 - 10h30
-A +A

Vette vis is rijk aan omega 3-vetzuren. Die vetzuren hebben heel wat voordelen: ze voorkomen onder andere dat kinderen te vroeg geboren worden en te weinig wegen bij hun geboorte.

PUB

U bent zwanger? Eet vis!

De medische pers beklemt nog steeds de positieve eigenschappen van vis en vooral de omega-3-vetzuren in vis. Vroegere studies hadden reeds aangetoond dat de omega-3-vetzuren, die noodzakelijk zijn voor het lichaam, bescherming bieden tegen hart- en vaatziekten en tegen prostaatkanker. Maar nu blijkt vis niet alleen goed te zijn voor bejaarden, maar ook voor zwangere vrouwen en jonge moeders.

Een studie bij meer dan 8.700 vrouwen onderzocht hun consumptie van visolie, de duur van de zwangerschap en het geboortegewicht. Uit deze studie blijkt duidelijk dat zwangere vrouwen die visolie eten, duidelijk minder risico lopen op vroeggeboorte (1,9%) dan vrouwen die nooit vis eten (7,1%). Het risico was drie- tot viermaal hoger bij de vrouwen die nooit vis aten dan bij de vrouwen die het meest vis aten.

Tweemaal per week!

Olson et al. hebben vastgesteld dat een hoge consumptie van omega-3-vetzuren (meer dan 2 g/dag) recidieven van vroeggeboorte voorkomt en het einde van de zwangerschap wat uitstelt.

Een lage visconsumptie daarentegen verhoogt het risico op vroeggeboorte en een laag geboortegewicht. Het risico neemt aanzienlijk toe bij vrouwen die minder dan 0,15 g omega-3-vetzuren per dag eten (dit komt overeen met 15 g vis).

Over het algemeen wordt aanbevolen tweemaal per week vis te eten. Dit komt dus neer op gemiddeld 1 gram omega-3-vetzuren per dag. De vissoorten die het meest omega-3-vetzuren bevatten, zijn vette vis zoals makreel, zalm, haring, forel, tonijn, steur, ansjovis en sardienen. Maar als u niet van vis houdt, kunt u nog steeds uw toevlucht nemen tot visoliën als voedingssupplement.

Initialement publié par Pierre Dewaele le 28/05/2002 - 00h00 et mis à jour par Thérèse Dupont, gezondheidjournaliste le 13/08/2012 - 10h30 Olsen S.R. et al. British Medical Journal 2002; 324: 447-450.
Bekijk dit artikel
Vous devez être connecté à votre compte E-Santé afin de laisser un commentaire
PUB
Lees ook
Vis is goed voor het hart Geüpdatet op 29/04/2002 - 00h00

De omega-3-vetzuren die voorkomen in vette vis, zoals sardienen, makreel en tonijn, beschermen het hart. Ze verkleinen het risico op plotse dood of hartstilstand bij gezonde mannen en beschermen mannen die reeds een hartinfarct hebben gehad.

Vette vis: uw bondgenoot tegen cholesterol Gepubliceerd op 01/03/2016 - 16h30

De uitdrukking 'vette vis' klinkt misschien ietwat afstotend, toch is het een heerlijk en zeer gezond product. Zalm, tonijn, sardine, makreel en forel zijn rijk aan omega-3-vetzuren, de zogenaamde 'goede' vetten. De vermelde vissoorten zouden op het...

Meer artikels