- Favorieten
-
Delen
Naar een vriend sturenNAAR EEN VRIEND STUREN close
Boodschap ter attentie van de internetbezoeker die zijn formulier invult
U bent zwanger? Eet vis! - Afprinten
U bent zwanger? Eet vis!
De medische pers beklemt nog steeds de positieve eigenschappen van vis en vooral de omega-3-vetzuren in vis. Vroegere studies hadden reeds aangetoond dat de omega-3-vetzuren, die noodzakelijk zijn voor het lichaam, bescherming bieden tegen hart- en vaatziekten en tegen prostaatkanker. Maar nu blijkt vis niet alleen goed te zijn voor bejaarden, maar ook voor zwangere vrouwen en jonge moeders.Een studie bij meer dan 8.700 vrouwen onderzocht hun consumptie van visolie, de duur van de zwangerschap en het geboortegewicht. Uit deze studie blijkt duidelijk dat zwangere vrouwen die visolie eten, duidelijk minder risico lopen op vroeggeboorte (1,9%) dan vrouwen die nooit vis eten (7,1%). Het risico was drie- tot viermaal hoger bij de vrouwen die nooit vis aten dan bij de vrouwen die het meest vis aten.
Tweemaal per week!
Olson et al. hebben vastgesteld dat een hoge consumptie van omega-3-vetzuren (meer dan 2 g/dag) recidieven van vroeggeboorte voorkomt en het einde van de zwangerschap wat uitstelt. Een lage visconsumptie daarentegen verhoogt het risico op vroeggeboorte en een laag geboortegewicht. Het risico neemt aanzienlijk toe bij vrouwen die minder dan 0,15 g omega-3-vetzuren per dag eten (dit komt overeen met 15 g vis). Over het algemeen wordt aanbevolen tweemaal per week vis te eten. Dit komt dus neer op gemiddeld 1 gram omega-3-vetzuren per dag. De vissoorten die het meest omega-3-vetzuren bevatten, zijn vette vis zoals makreel, zalm, haring, forel, tonijn, steur, ansjovis en sardienen. Maar als u niet van vis houdt, kunt u nog steeds uw toevlucht nemen tot visoliën als voedingssupplement.





