'U bent een nul': een moeilijk te slikken opmerking?

Gepubliceerd door Dr. Catherine Solano, bewerkt door C. De Kock, gezondheidsjournaliste op 05/04/2005 - 00h00
-A +A

Een bijzonder kwetsende opmerking die zeer moeilijk te incasseren is. Zelfs als u vindt dat het niet klopt, volkomen onterecht is of om een impulsieve opwelling gaat. Hoe moet u in dat geval reageren?

Het komt er vooral op aan u niet uit uw lood te laten slaan door dat verwijt. Probeer ervoor open te staan en vraag aan uw agressor om zijn opmerking toe te lichten. Aanvaarden betekent niet goedkeuren, maar begrijpen dat de ander er op een bepaald moment en om één of meer redenen zo over kan denken. Hij heeft dat recht, ook al hebt u dan weer het recht om absoluut niet akkoord te gaan met hem. Het is essentieel dat u hem of haar meer uitleg vraagt, want als u met gebogen hoofd afdruipt, zult u zich schuldig voelen en kapot zijn van deze opmerking. Die dreigt u nog lang te achtervolgen en u zelfs blijvend het leven zuur te maken. Als u om uitleg vraagt - "In welke zin bedoelt u dat precies?" - zal het antwoord u vaak enorm verrassen. Een voorbeeld: Paul overhandigt zijn baas een dossier waaraan hij weken heeft gezwoegd. Hij is er vrij tevreden over, en de opmerking van zijn chef "U bent een nul" overvalt hem compleet. Gelukkig vraagt hij meer uitleg. Het antwoord luidt namelijk als volgt: "Ik had u gevraagd om dit dossier niet recto-verso te presenteren, maar telkens slechts één kant af te drukken". Zijn chef bleek dermate gestrest door dit dossier dat hij van een mug een olifant maakt. Paul voelt ineens een hele last van zijn schouders vallen. Hij hoeft alleen maar zijn dossier correct te herprinten. Al bij al wordt zijn bekwaamheid niet in twijfel getrokken!

Hetzelfde geldt als uw partner ineens opmerkt: "Wat ben je toch lelijk zeg!". Vraag in dat geval: "Wat vind je precies lelijk?". Misschien zal hij of zij u antwoorden: "Dat rood staat je helemaal niet". Dat relativeert meteen die harde kritiek! Het moeilijkste is uiteraard de reflex hebben om tekst en uitleg te vragen.

Naast deze reflex is er nog iets dat u kunt leren: als u zelf iemand zo'n verwijt toeslingert. Hou uw kritiek altijd concreet en betrek er geen dingen bij die er niets mee te maken hebben. Alleen dan kan er sprake zijn van constructieve kritiek. De persoon in kwestie kan immers veranderen als hij of zij precies weet waarover u spreekt. Terwijl, als hij zich aangevallen voelt, hij even agressief uit de hoek zal komen of terneergeslagen zal zijn, maar nooit actief en positief zal reageren!

Denk daaraan, zowel op het werk als in de relatie met uw kinderen, familie en vrienden…

Schrijf u gratis in op de newsletter van e-gezondheid !

Gepubliceerd door Dr. Catherine Solano, bewerkt door C. De Kock, gezondheidsjournaliste op 05/04/2005 - 00h00
Bekijk dit artikel
Vous devez être connecté à votre compte E-Santé afin de laisser un commentaire
loena

IK KAN MOEILIJK KRITIEK AANVAARDEN DAN GA IN DE TEGENAANVAL EN TREK EEN MUUR ROND MIJ HET IS WAAR ALS WE MOESTEN VRAGEN WAAROM HIJ DIT ZEGTHET EEN BETERE OPLOSSING ZIJN

loena

IK KAN MOEILIJK KRITIEK AANVAARDEN DAN GA IN DE TEGENAANVAL EN TREK EEN MUUR ROND MIJ HET IS WAAR ALS WE MOESTEN VRAGEN WAAROM HIJ DIT ZEGTHET EEN BETERE OPLOSSING ZIJN

PUB
Lees ook
Hoe kritiek geven zonder te kwetsen of te beledigen? Geüpdatet op 16/12/2008 - 00h00

Iemand zeggen dat we ergens niet akkoord mee gaan is moeilijk. Hoe kunnen we duidelijk zijn zonder de andere te kwetsen, hoe kunnen we kritiek leveren zonder in verwijten te vervallen? Op een constructieve manier opmerkingen maken is een kunst…

Hoe om te gaan met constructieve kritiek? Geüpdatet op 23/12/2008 - 00h00

Een opmerking maken is niet altijd gemakkelijk, maar ze krijgen evenmin! Er zijn enkele elementen die u moet kennen en koesteren om op een positievere en meer constructieve manier te leren omgaan met kritiek en er profijt uit te halen...

Nood aan hulp? Hoe kan je die krijgen? Geüpdatet op 06/02/2007 - 00h00

Een eenvoudige communicatietechniek genaamd 'de voet in de deur' blijkt doeltreffend te zijn bij het vragen van hulp. Sommigen passen de techniek toe zonder dat ze het beseffen, anderen doen het uit berekendheid. In dat geval kan het om manipulatie g...

Meer artikels