'U bent een nul': een moeilijk te slikken opmerking?

'U bent een nul': een moeilijk te slikken opmerking? Een bijzonder kwetsende opmerking die zeer moeilijk te incasseren is. Zelfs als u vindt dat het niet klopt, volkomen onterecht is of om een impulsieve opwelling gaat. Hoe moet u in dat geval reageren?

Het komt er vooral op aan u niet uit uw lood te laten slaan door dat verwijt. Probeer ervoor open te staan en vraag aan uw agressor om zijn opmerking toe te lichten. Aanvaarden betekent niet goedkeuren, maar begrijpen dat de ander er op een bepaald moment en om één of meer redenen zo over kan denken. Hij heeft dat recht, ook al hebt u dan weer het recht om absoluut niet akkoord te gaan met hem. Het is essentieel dat u hem of haar meer uitleg vraagt, want als u met gebogen hoofd afdruipt, zult u zich schuldig voelen en kapot zijn van deze opmerking. Die dreigt u nog lang te achtervolgen en u zelfs blijvend het leven zuur te maken. Als u om uitleg vraagt - "In welke zin bedoelt u dat precies?" - zal het antwoord u vaak enorm verrassen. Een voorbeeld: Paul overhandigt zijn baas een dossier waaraan hij weken heeft gezwoegd. Hij is er vrij tevreden over, en de opmerking van zijn chef "U bent een nul" overvalt hem compleet. Gelukkig vraagt hij meer uitleg. Het antwoord luidt namelijk als volgt: "Ik had u gevraagd om dit dossier niet recto-verso te presenteren, maar telkens slechts één kant af te drukken". Zijn chef bleek dermate gestrest door dit dossier dat hij van een mug een olifant maakt. Paul voelt ineens een hele last van zijn schouders vallen. Hij hoeft alleen maar zijn dossier correct te herprinten. Al bij al wordt zijn bekwaamheid niet in twijfel getrokken!

Hetzelfde geldt als uw partner ineens opmerkt: "Wat ben je toch lelijk zeg!". Vraag in dat geval: "Wat vind je precies lelijk?". Misschien zal hij of zij u antwoorden: "Dat rood staat je helemaal niet". Dat relativeert meteen die harde kritiek! Het moeilijkste is uiteraard de reflex hebben om tekst en uitleg te vragen.

Naast deze reflex is er nog iets dat u kunt leren: als u zelf iemand zo'n verwijt toeslingert. Hou uw kritiek altijd concreet en betrek er geen dingen bij die er niets mee te maken hebben. Alleen dan kan er sprake zijn van constructieve kritiek. De persoon in kwestie kan immers veranderen als hij of zij precies weet waarover u spreekt. Terwijl, als hij zich aangevallen voelt, hij even agressief uit de hoek zal komen of terneergeslagen zal zijn, maar nooit actief en positief zal reageren!

Denk daaraan, zowel op het werk als in de relatie met uw kinderen, familie en vrienden…

Schrijf u gratis in op de newsletter van e-gezondheid !

Artikel gepubliceerd door op 05/04/2005

Vindt u het artikel interessant?