Todolijstjes en co.

Gepubliceerd door Marion Garteiser, gezondheidsjournaliste op 03/11/2014 - 15h16
-A +A

Iedereen kent de todolijstjes wel, het overzicht van dingen die we in de loop van de dag (of een willekeurige andere tijdsspanne) allemaal moeten doen. En als we daar nu eens een ander lijstje aan toevoegen dat ons net moet helpen om te onthaasten?

PUB

Dingen die we moeten doen, maar niet alleen…

Een lijstje van te regelen dingen is natuurlijk belangrijk. Het helpt ons om geen klussen te vergeten, om gemotiveerd te blijven en om de prioriteiten niet uit het oog te verliezen.

Maar voor veel mensen wordt zo’n todolijstje uiteindelijk een bron van stress. Als het maar niet korter wordt maar integendeel almaar langer terwijl de klok tikt, is het soms een echte beproeving om ernaar te kijken.
Waarom zouden we er dan niet nog een ander lijstje aan toevoegen? Niet een lijstje van dingen die we moeten doen, maar die we al gedaan hebben.

 

Voordelen van een lijstje van afgewerkte taken

Dat tweede lijstje is het omgekeerde van het eerste. De bedoeling ervan is om u te laten zien dat u al goed gevorderd bent en efficiënt werkt, ook al is er nog werk aan de winkel.

Het geeft u dus weer zelfvertrouwen, maar ook op lange termijn heeft het zijn nut.
Als uw todolijstje maar niet korter wordt en u nooit genoeg tijd hebt om alles af te werken, is er misschien een probleem van organisatie of van prioriteiten. Een vergelijking van wat u op een dag of op een week gepland had te doen met wat u effectief hebt kunnen doen, kan heel leerrijk zijn.

Dit zijn enkele vragen die u zichzelf kunt stellen als u de lijstjes bekijkt:

  • Staan de belangrijkste dingen op het lijstje van afgewerkte taken, of heb ik ze over het hoofd gezien?
    Als ze op het lijstje van afgewerkte taken staan maar aanvankelijk niet voorzien waren, is uw todolijstje misschien niet efficiënt, omdat het u niet de juiste prioriteiten aangeeft…
  • Zijn de zaken op het lijstje van afgewerkte taken in feite van weinig belang voor u? Had u ze aan iemand anders kunnen delegeren?
    Als dat zo is, hebt u misschien wel last van uitstelgedrag, dat wil zeggen dat u het moment uitstelt om echt aan het werk te gaan en eerder iets anders gaat doen.
  • Zijn de afgewerkte taken dringende opdrachten die u op het allerlaatste moment zijn opgedragen,  waardoor u er meteen aan begonnen bent zonder dat ze op uw todolijstje kwamen te staan?
    In dat geval is er misschien een probleem van organisatie op uw werkplek…
Post gepubliceerd door Marion Garteiser, gezondheidsjournaliste op 03/11/2014 - 15h16
Ce billet fait partie du blog : Blog van de redactie
Bekijk dit artikel
Vous devez être connecté à votre compte E-Santé afin de laisser un commentaire
PUB
Lees ook
Met pensioen gaan: een kans, maar ook een uitdaging! Geüpdatet op 01/07/2008 - 00h00

Om van uw pensioen een stimulerende periode in uw leven te maken is het belangrijk dat u er zich op voorbereidt. Als u er gewoon op zit te wachten alsof het één lange vakantie wordt, zou u wel eens voor een ontgoocheling kunnen komen te staan! Het pe...

Meer artikels