• rating
    • rating
    • rating
    • rating
    • rating
    0 mening
  • Commentaren (0)

Tips om niet aan te komen tijdens de feesten

Artikel gepubliceerd door op 29/12/2014


Tips  om niet aan te komen tijdens de feesten

Uit een recente peiling die gefinancierd werd door Weight Watchers blijkt dat (mocht dat nog nodig zijn) vrouwen vaak stress krijgen bij de gedachte dat ze tijdens de feesten zouden kunnen bijkomen. Vrouwen weten ook niet goed wat ze wel en niet mogen eten.

Ziehier onze vier tips!

1) Denk niet aan uw gewicht

Ja, u leest goed! Als u over uw gewicht nadenkt, zult u om te beginnen minder van de feesten genieten en dat is toch jammer.
Maar nog belangrijker voor uw evenwicht is dat u op een specifieke manier naar eten gaat kijken als u aan uw gewicht denkt. Dat heerlijke gebraad of dat verleidelijke dessert worden dan iets heel ingewikkelds: iets wat verboden, een beloning, een straf of troost is, kortom alles behalve wat het echt is: een vorm van levensonderhoud (voedsel) dat is klaargemaakt op een manier om fysiek genot te verschaffen (de smaak, de geur en de textuur van een goede schotel).

 

2) Gun uzelf wat plezier

Het genot dat voedsel tijdens de eindejaarfeesten verschaft, heeft op zich niets problematisch. Het heeft niets te maken met de calorieën. Een clementine in de namiddag of een portie heerlijke spruitjes bij het kalkoen kunnen evenveel plezier en genot verschaffen als een groot stuk kerststronk, of zelfs nog meer als de kwaliteit van de kerststronk te wensen overlaat! Luister dus naar uw lichaam, en eet wat u graag eet. Daar zult u niet van verdikken!

 

3) Anderen een plezier doen hoeft niet

Maar u zult wel verdikken als u uzelf verplicht iets te eten als u er geen plezier meer aan hebt. Toch doen we dit heel vaak in de periode van de feesten! Omdat we veel eten bij het aperitief en toch ook de hoofdschotel van de gastvrouw eer aan willen doen, omdat we een doos pralines gekregen hebben en het onbeleefd is om er geen aan te bieden aan de gasten, enz. Kortom, om tal van foute redenen! Laat ze dus vallen. U zult zien dat een simpele «neen, dank u» toch niet slecht overkomt als u het met een vriendelijke glimlach zegt. 

 

4) Beweeg!

Als u met Kerstmis bijkomt, ligt dat niet aan dit of dat gerecht… Maar aan al die dagen dat we op de zitbank liggen te niksen en gewoon wachten op het volgende aperitief! Waarom niet eens een wandeling voorstellen? Een of twee uurtjes in de kou door de stad wandelen of, beter nog, in de natuur, is natuurlijk ideaal. Maar ook met een bezoekje aan de bioscoop of aan vrienden bereikt u hetzelfde: u blijft weg van die (te) goed gevulde tafel!

 

Slotsom: Als u bang bent om  aan te komen, hou dan meteen op met die angst! Het is net dat wat u, misschien nog meer dan het eten zelf, doet verdikken

Artikel gepubliceerd door op 29/12/2014

Deze post maakt deel uit van de blog van Marion Garteiser, gezondheidsjournaliste , Blog van de redactie

Vindt u het artikel interessant?