Tips om je lichaam in vorm te brengen

Gepubliceerd door Pieter Segaert, gezondheidsjournalist op 20/04/2009 - 00h00
-A +A

Het is zomer, dus het is hoog tijd om iets aan die conditie te doen. Houd daarbij een zeer belangrijke tip in het achterhoofd: trager sporten levert een betere conditie op.

PUB

Trager sporten


Een vaak gehoorde misvatting is dat je een zekere conditie moet hebben om aan sport te kunnen doen. Fout natuurlijk; het is immers via sport dat je de conditie opbouwt en je spieren versterkt. Als je de hele week in een bureaustoel of in een zetel zit, is het niet meer dan logisch dat de conditie achterop hinkt.
Belangrijke tip als je aan je conditie wil werken: doe het in het begin vooral rustig aan. Tussen de inspanningen door moet je je lichaam voldoende rust gunnen. Rust is net zo belangrijk als de trainingen zelf. Je conditie verbetert omdat het lichaam zich aanpast aan een grotere fysieke activiteit. Het wil die loop- of fietsopdracht de volgende keer vlotter afwerken, bijvoorbeeld door spieren te versterken en het hart te vergroten. Maar je moet je lichaam daarvoor wel de nodige tijd geven.

Tot 80 % maximumhartslag


Het heeft ook weinig nut om tijdens de trainingen alles te geven en steeds voluit te gaan. Een beginnende sporter moet vooral aan zijn basiszithouding werken. Tijdens een duurtraining blijft de hartslag daarom best tussen de 70 en de 80% van de genetisch bepaalde maximumhartslag.
Die maximumhartslag kan je berekenen door je leeftijd af te trekken van 220. In het geval van een 50-jarige bijvoorbeeld kom je uit bij een maximale hartslag van 170. Maar op deze vuistregel bestaan uitzonderingen. Een sportman heeft soms een lagere maximumhartslag dan de vuistregel zou voorspellen. Beter is daarom de maximale hartslag te meten door eerst goed op te warmen, en daarna 400 meter proberen zo snel mogelijk te lopen.
Als je intensief sport, dat wil zeggen met een hartslag hoger dan 80 % van je maximum, ga je vooral suikers verbranden. Maar de suikervoorraad in je lichaam is beperkt: je geraakt al snel moe. Met een lage intensiteit daarentegen verbrand je vooral vetten. Die zijn zo goed als onuitputtelijk. Bovendien vult je lichaam die vetten niet meteen terug aan, met suikers doet het dat wel. Langzamer sporten zorgt zo voor meer gewichtsverlies. Hoe meer je traint, hoe beter je conditie en hoe meer vetten je verbrandt bij een zelfde intensiteit. Al volstaat sporten niet om af te vallen. Daarvoor moet er ook iets aan de voeding gedaan worden.

Gepubliceerd door Pieter Segaert, gezondheidsjournalist op 20/04/2009 - 00h00
Bekijk dit artikel
Vous devez être connecté à votre compte E-Santé afin de laisser un commentaire
PUB
Lees ook
Duursporten: wat zijn de risico’s voor het hart? Geüpdatet op 15/11/2016 - 11h14

Kunnen hartlijders zonder gevaar aan sport doen? Kan te veel sporten schade berokkenen aan het hart? Er wordt van alles over verteld en de berichten zijn vaak tegenstrijdig. We vroegen prof. Pierre Croisille om een antwoord. Hij is een expert in beel...

Diëten en sport: hoe te combineren? Gepubliceerd op 21/04/2016 - 14h34

Aan sport doen is belangrijk voor onze gezondheid, maar ook om ons gewicht op een gezond peil te houden. Alleen krijg je van sporten zo’n honger! En als we uitgehongerd van een loopsessie terugkeren, is gezond eten niet altijd een prioriteit. Hoe pak...

Meer artikels