Tien misvattingen over voeding

Gepubliceerd door Paule Neyrat, diëtiste op 15/02/2016 - 11h04
-A +A

Er bestaan nog heel wat hardnekkige opvattingen over voeding die uit de vorige eeuw stammen. Vaak dreigen ze onze eetgewoonten uit balans te brengen. We overlopen ze en zetten een en ander recht.

1. Van water drinken vermager je

Die bewering komt uit de heel slimme publiciteit van bepaalde merken van flessenwater. Ze  baseren zich daarvoor op het - juiste - feit dat water nul calorieën bevat en leiden daaruit af dat water drinken doet vermageren.  Als u 1 liter frisdrank per dag drinkt, krijgt u gemiddeld 100 g suiker binnen. Dat zijn 400 overtollige calorieën die worden omgezet in vet. Als u die frisdrank vervangt door 1 liter water, spaart u dus 400 calorieën uit en zult u afvallen. Zo luidt het argument.

Maar dat klopt dus niet. Van water drinken vermagert u niet. Ons lichaam kan niet zonder water en draait volledig op water. Maak er daarom een goede eetgewoonte van om elke dag minstens 1 liter water te drinken. Maar water kan geen vet oplossen. Als het dat zou kunnen doen, zouden alle ververs failliet gaan. 

2. Er zijn voedingsmiddelen en producten die vet verbranden

Geen enkel product uit onze voeding heeft het magische vermogen om het vet dat zich in uw buik, dijen en heupen ophoopt te verbranden en u dus te helpen vermageren.

Uw vetrolletjes zijn uw energievoorraad: elke gram vet bevat 9 calorieën.

Maar u hebt ook een energievoorraad in de vorm van koolhydraten. Tussen 300 en 500 gram (1200 tot 2000 calorieën) zit in uw leven en uw spieren opgeslagen. Al die energie moet eerst worden opgebruikt voor uw vetvoorraad wordt aangesproken en u daar brandstof uit kunt putten.

De enige vetverbrander is sporten. Er bestaat geen enkel voedingsmiddel dat vet verbrandt.

De producten die verkocht worden met dat valse label bevatten massa’s ingrediënten, gaande van cafeïne en groene thee tot spiruline (algen), chitosan (vezels uit de schaal van schaaldieren), diverse oligo-elementen en vitamines (vaak vitamine C), antioxidanten en soms ook amfetamines en stimulerende middelen die verboden zijn omdat ze gevaarlijk zijn. Sommige van deze stoffen kunnen misschien uw basismetabolisme wat verhogen (de energie die nodig is om uw lichaam te doen draaien), maar ze kunnen in geen geval uw overtollige vet verbranden. Zelfs niet één gram.

3. Van soep zwel je op

Die misvatting is allicht ontstaan omdat een goede soep verzadigend werkt en de maag al gedeeltelijk vult. Maar dat is net een uitstekend effect, omdat u erna minder zult eten. Uw verzadigingsgevoel (het staat ervoor garant dat uw calorieopname evenwichtig blijft) wordt namelijk door de soep al geactiveerd. Dat veroorzaakt geen opgeblazen gevoel, maar wel het begin van een goed gevoel.

Maar hoe je van soep kunt opzwellen, is echt niet duidelijk…

4.  Groenten, fruit en drank zijn diuretica

Diurese is de wetenschappelijke naam voor het volume urine dat u op 24 uur uitplast. Uw nieren filteren uw bloed permanent: ze laten het water, de minerale zouten en de stoffen door die schadelijk kunnen zijn. Uw plasvolume kan schommelen tussen 1 en 2 liter per dag en hangt af van de hoeveelheid vocht die u hebt opgenomen. Dat vocht komt uit uw wat u drinkt en eet. Groenten en fruit bevatten het meeste water (gemiddeld 90 %). Hoe meer u ervan eet, hoe meer u zult moeten plassen.

De grote interesse voor vochtafdrijvende dranken, fruit en groenten is gegroeid omdat sommige weinig gewetensvolle artsen vorige eeuw en in de rage van de afslankingsdiëten vochtafdrijvende geneesmiddelen hebben voorgeschreven om hun patiënten te helpen vermageren. Ze vielen inderdaad af, maar het was alleen water dat ze verloren en sommigen hebben zo zelfs het leven gelaten.  

De term vochtafdrijvend is in het onderbewuste van vrouwen intussen wel voor eeuwig gelinkt aan vermageren. Maar via de urine wordt er geen vet afgescheiden. Als u in uw bloed een te hoge cholesterol of een te hoog triglyceridengehalte hebt (dat zijn allemaal vetten), filteren uw nieren die er niet uit.

Als u veel fruit en groenten eet, zult u niet bijkomen en misschien zelfs vermageren omdat deze producten weinig calorieën bevatten. Maar diurese heeft daar niets mee te maken!

Het is wel zo dat sommige stoffen, zoals cafeïne en theïne, de diurese verhogen omdat ze de bloedvaten doen uitzetten.

5. Chocolade, charcuterie en puistjes

Dat verband zit stevig verankerd in onze hoofden. Deze voedingsmiddelen zouden acne en de vervelende puistjes doen ontstaan.

Dat klopt van geen kanten. Acne is een complex verschijnsel dat te maken heeft met de werking van de hormonen, de puberteit en een te hoge talgproductie. Chocolade en charcuterie hebben niets met het hormoonstelsel te maken.

6.  Water drink je niet bij het eten

Je zwelt ervan op (zoals van soep!) of verdikt ervan.  

Dat is een dwaze en hardnekkige gedachte! Van water is er nog nooit iemand opgezwollen of verdikt, ongeacht wanneer het gedronken wordt. De minimale hoeveelheid van 1 liter die we elke dag nodig hebben, mag tussen en tijdens de maaltijd worden gedronken.

7.  Van vitamine C kun je niet slapen

Die misvatting is ontstaan omdat er op de bijsluiters van vitamine C-tabletten altijd staat: «Neem dit geneesmiddel niet ’s avonds in, want het heeft een licht opwekkend effect».  Die vermelding dateert al van 1934!

Vitamine C speelt een rol in de aanmaak van dopamine, een neurotransmitter die een rol speelt in het wakker worden en die ook de waakzaamheid verhoogt. Maar dat we er daarom minder goed van zouden slapen, klopt niet.

Van alle studies die intussen over vitamine C zijn gemaakt, is er geen enkele die dit effect heeft aangetoond. Eén studie heeft zelfs aangetoond dat de vitamine de slaap bevordert…

8.  Vezels vangen de vetten in onze darmen

Zo worden ze niet door het lichaam opgenomen en vermageren we dus.

Dat is het - totaal foute - argument van heel wat zogenaamde afslankingsproducten.

Wat allicht wel klopt en door sommige studies ook bewezen is, is dat de oplosbare vezels (pectine en zemelen) de opname van de koolhydraten en vetten vertragen en een deel van de cholesterol en de triglyceriden vasthouden.

Maar vezels zijn geen sponzen die de vetten opzuigen. Ze zijn wel van cruciaal belang voor het voedingsevenwicht, want ze gaan constipatie tegen en ze hebben een verzadigend effect, en dat laatste helpt al om het gewicht onder controle te houden.

9.  Fruit hoort voor de maaltijd gegeten te worden

Anders verteren we het niet, omdat de koolhydraten in fruit in de maag beginnen te gisten. Zo krijgen we een opgeblazen gevoel en kunnen we zelfs verdikken.

Ook dat zijn allemaal praatjes voor de vaak! Om het gistingsproces in gang te zetten, zijn er bacteriën nodig. Maar in de maag zitten zo goed als geen bacteriën, omdat de maag een heel zuur milieu is (zoutzuur). Er vindt dus geen gisting plaats in de maag. Dat proces voltrekt zich in de darmen dankzij miljarden heel nuttige bacteriën.

Fruit eten tijdens of na de maaltijd is zelfs goed omdat de vitamine C in fruit de ijzeropname bevordert.

10.  Camembert is vetter dan gruyère

Het is net andersom!

Camembert bevat 20,2 g vet en levert 287 calorieën per 100 g. Gruyère bevat 415 calorieën en 33,4 g vet per 100 g!

Die misvatting is ontstaan omdat camembert (een van goede kwaliteit en geen onrijpe) loopt als hij eetklaar is. Maar de romige massa bevat meer water dan gruyère of andere harde kazen.

Nog wat losse flodders

Van vis worden we niet intelligenter en krijgen we ook geen beter geheugen, thee doet niet vermageren, er bestaat geen olie die lichter is dan de andere (ze bevatten allemaal 100% vet), wortelen maken niet mooier, van brood worden we niet dikker, en van bananen en boter ook niet (geen enkel voedingsmiddel doet verdikken, alles hangt af van hoeveel we ervan eten)

Gepubliceerd door Paule Neyrat, diëtiste op 15/02/2016 - 11h04
Bekijk dit artikel
Vous devez être connecté à votre compte E-Santé afin de laisser un commentaire
PUB
Lees ook
Welk broodje op kantoor? Gepubliceerd op 24/11/2014 - 10h57

De lunch wordt op kantoor vaak in alle haast genomen omdat we vooral geen tijd willen verliezen. Maar welk al dan niet zelfgemaakt broodje zal u gezond en fit houden?

Dieet: hoe de feestdagen goed doorkomen? Gepubliceerd op 04/12/2012 - 12h03

Het is onmogelijk te ontsnappen aan "overladen" eindejaarsmenu's. We moeten dus goed opletten en proberen de feestperiode door te komen zonder "levercrisis", "kater" of een gewichtstoename (van 3 kg). De "klassiekers" zijn zo slecht nog niet! Met een...

Krijg ik een opgeblazen buik van fruit? Geüpdatet op 06/07/2012 - 14h20

De groentewinkels liggen weer vol aardbeien, kersen, abrikozen en meloenen. Straks volgen ook de perziken. Wie heeft geen zin om zich op al dat lekkere fruit te storten? Maar overdaad schaadt altijd, spring er dus verstandig om.

Meer artikels