Thee? Nee dank u, niet nu ...

Gepubliceerd door Isabelle Eustache, gezondheidsjournaliste op 28/10/2008 - 00h00
-A +A

Thee is een heerlijke drank, en goed voor de gezondheid…. Op voorwaarde dat men hem op het juiste moment drinkt. Als u een kopje thee drinkt bij de maaltijd, dan vermindert u de capaciteit van het organisme om ijzer op te nemen uit de voeding.

IJzer, een onmisbaar mineraal

IJzer komt tussen in de vorming van hemoglobine en is dus onmisbaar voor het goed functioneren van het organisme. In het bijzonder jonge vrouwen hebben vaak een min of meer aanzienlijk tekort aan ijzer. Waarom? Omdat ze menstrueren en omdat ze er vaak een voedingspatroon op nahouden dat minder vlees bevat. Het is op basis van symptomen van veralgemeende vermoeidheid, hoofdpijn, en een verminderde eetlust dat men in eerste intentie aanraadt om voldoende ijzer in te nemen.
Maar de dingen zijn niet zo eenvoudig dat men door gewoonweg meer voedingsmiddelen die rijk zijn aan ijzer of door voedingssupplementen met ijzer in te nemen, het tekort kan compenseren. Men moet er ook zeker van zijn dat de aanvoer van ijzer ook voldoende wordt opgenomen door het lichaam.

De absorptie van ijzer is zeer wisselend

IJzer bestaat in twee vormen: heem-ijzer en non-heem ijzer. Het Heem-ijzer zit in voedingsmiddelen van dierlijke oorsprong (vlees, gevogelte, vis, zeevruchten, zwarte pens) terwijl het non-heem ijzer vooral voorkomt in voedingsmiddelen zoals groenten, tofu, graan en fruit.
Het is zo dat de voeding hoofdzakelijk non-heem ijzer bevat (tenzij men meer vlees dan groenten en zetmeelhoudende producten eet wat het tegenovergestelde is van een evenwichtige voeding). En dat terwijl deze vorm van ijzer het minst goed wordt geabsorbeerd door het lichaam. De opname van non-heem ijzer uit groenten en fruit wordt bovendien vertraagd en bemoeilijkt door sommige voedingsmiddelen. Dat is het geval met tanines in thee: zij reduceren de opname van ijzer met 70%. De polyfenolen binden zich aan het element ijzer, zodat het niet meer beschikbaar is voor absorptie via de vertering.

Gepubliceerd door Isabelle Eustache, gezondheidsjournaliste op 28/10/2008 - 00h00 Hulten L: Iron absorption from the whole diet. Eur J Clin Nutr 1995, 49, www.extenso.org.
Bekijk dit artikel
Vous devez être connecté à votre compte E-Santé afin de laisser un commentaire
PUB
Lees ook
Heb ik een ijzertekort? Gepubliceerd op 27/01/2015 - 10h37

Er zitten maar enkele grammen ijzer in ons lichaam, 4 gram om precies te zijn bij mannen en 2,5 gram bij vrouwen. Maar een tekort van enkele milligrammen ijzer kan van u al een wrak maken. Hoe kunnen we dat voorkomen of wat kunnen we doen als het toc...

Ijzersupplementen: niet om het even hoe! Gepubliceerd op 07/10/2015 - 10h45

Heel wat vrouwen kampen met ijzertekort, ook al hebben ze een evenwichtige voeding. Ze krijgen dan ook vaak de raad om een voedingssupplement te nemen op basis van ijzer . Deze producten kunnen echter bijwerkingen hebben, en een optimaal gebruik vere...

Vegetarisch eten: wat zijn de risico's? Geüpdatet op 04/11/2008 - 00h00

Geen vlees eten of geen enkel product van dierlijke oorsprong, dat is een vegetarisch of veganistisch dieet. Beide voedingswijzen kunnen voor tekorten zorgen, maar wij vertellen u alvast hoe u die kunt vermijden.

Eet u gezond tijdens de winter! Gepubliceerd op 03/11/2016 - 11h45

Wacht niet tot plots virussen en andere bacteriële infecties toeslaan , maar wapen u met mes en vork tegen winterkwalen. Heel wat producten versterken immers uw immuunsysteem dankzij hun rijkdom aan vitamines en mineralen .

Meer artikels