• rating
    • rating
    • rating
    • rating
    • rating
    0 mening
  • Commentaren (0)

Thee: een gezonde drank ...

Thee: een gezonde drank  ...Thee bezit heel wat weldaden: hij bevat veel antioxidanten, is vochtafdrijvend en hydraterend, ... Je moet er echter meer dan één kopje per dag van drinken als je echt voordeel wilt halen uit dit plantaardige elixir...

Alle theesoorten, of het nu om zwarte of groene thee gaat, zijn afkomstig van dezelfde plant: het blad van de theestruik of "Camellia sinensis". Eigenlijk wordt het soort thee bepaald tijdens één van de productiefasen, de gisting. Zo wordt zwarte thee, die vooral gedronken wordt in Azië, verkregen na ongeveer 4 uur, terwijl de gistingduur van groene thee heel kort is.

Sterker en ... ontspannender dan koffie!

In tegenstelling tot wat velen denken, zijn theïne en cafeïne eigenlijk eenzelfde molecule die in beide dranken in verschillende hoeveelheden aanwezig is. Een kopje koffie bevat gemiddeld ongeveer 2 keer meer cafeïne dan thee. Vandaar dat u 's avonds beter een lichte kruidenthee kunt drinken voor het slapengaan. Tijdens de examenperiode of als u erdoor zit, is het beter om een kopje thee te nuttigen dan om een thermosfles koffie te legen. Thee zou meer verkwikken voor eenzelfde cafeïnegehalte. De sensoriële eigenschappen en het aroma van thee zouden daarbij een rol spelen. Thee doet ook de huidvaten meer uitzetten (vasodilaterend effect) en heeft een ontspannend effect op de haarvaatjes dat te danken is aan de flavonoïden (krachtige antioxidanten) die hij bevat.

Thee: goed voor het hart

Elk kopje thee (180 ml, intrektijd: 2 minuten) biedt het equivalent van 175 mg flavonoïden. Deze uitzonderlijke rijkdom zou kunnen verklaren waarom thee beschermt tegen hart- en vaatziekten, zoals tal van studies bewijzen. In Nederland, de grootste Europese theeverbruiker na Groot-Brittannië, zijn onderzoeken uitgevoerd op grote groepen proefpersonen waaruit blijkt dat thee drinken (minstens 2 kopjes per dag…) de kans op hart- en vaatziekten met 40 tot 60 % vermindert. Vandaag gaat men er steeds meer van uit dat de "hartbeschermende" werking van thee trombosen helpt te voorkomen.

Artikel gepubliceerd door op 01/04/2003

Bronnen: Dossier Thee en Gezondheid, Centrum voor Wetenschappelijke Informatie Lipton, Unilever Bestfoods België, Brussel. Thé et Santé. Cah Nutr Diét, 2000, 35, 1S1-1S80 Wu C-H et coll. Arch Int Med 2002; 162:1001-1006 Geleijnse JM et al Am J Clin Nutr 2002; 75: 880-6

Vindt u het artikel interessant?
 

Meer weten