Thee, de drank der duizend deugden
Wat zijn de wetenschappelijke argumenten?
Bepaalde epidemiologische studies tonen aan dat bij de risicobevolking voor long-, maag- of slokdarmkanker regelmatige drinkers minder vaak worden getroffen. In China ligt het aantal maagkankers bijvoorbeeld 31% lager. Het aantal hartinfarcten en cerebrovasculaire accidenten ligt lager bij de groep van de theedrinkers. Studies op dieren suggereren ook een beïnvloeding van de arteriële bloeddruk, maar dat resultaat moet nog worden bevestigd bij de mens, met een redelijke theeconsumptie.Nog bij dieren werden tumor- en kankerbestrijdende eigenschappen aangetoond en de analyses van de manieren waarop de bestanddelen van thee werken, zijn bemoedigend. Thee bevat tevens fytoestrogenen, wat zou kunnen verklaren waarom Aziatische vrouwen in de menopauze minder last hebben van osteoporose. Met één kopje thee per dag stelt men een verhoging in de botdensiteit vast van gemiddeld ongeveer 5%, wat betekent dat het risico van breuken met 10 tot 15% daalt. En ten slotte is er nog een laatste piste die moet worden onderzocht: uit een studie blijkt dat thee zou helpen tegen tandbederf, wat suggereert dat thee drinken het krijgen en de ernst van cariës zou verminderen.
Schrijf u gratis in op de newsletter van e-gezondheid!
Pub
Uw interactief gedeelte over Voedingsmiddelen
Neem deel aan de meest recente discussies
-
Mijn excuses hiervoor! Organo Gold is een jong Canadees bedrijf, dus veel nederlandstalig ...
Door OrganoGold 19/04/2012 - 16h25
924 raadplegingen
-
Door OrganoGold 09/03/2012 - 17h16
924 raadplegingen
-
Door OrganoGold 09/03/2012 - 17h16
924 raadplegingen











