• rating
    • rating
    • rating
    • rating
    • rating
    3 mening
  • Commentaren (0)

Teveel cholesterol? Goed eten en goed bewegen

Teveel cholesterol? Goed eten en goed bewegen

Het cholesterolgehalte is belangrijk. Als het te hoog is, is het een van de grootste risicofactoren voor cardiovasculaire aandoeningen. En cardiovasculaire aandoeningen zijn in Westerse landen de belangrijkste doodsoorzaak. Het goede nieuws is dat men het cholesterolgehalte kan doen dalen door verstandig te eten en te bewegen.

Teveel cholesterol: dieet of geneesmiddelen?

Er zijn heel doeltreffende geneesmiddelen om een te hoog cholesterolgehalte in het bloed of hypercholesterolemie te bestrijden en dat zijn de statines. Maar heel wat mensen met een te hoog cholesterolgehalte hoeven geen beroep te doen op die geneesmiddelen. Hoe dat kan? Door het aanpassen van bepaalde leef- en eetgewoonten. De aanbevelingen terzake zijn overduidelijk.

Levenswijze en eetgewoonten: de aanbevelingen

1) Doe regelmatig aan lichaamsbeweging zoals bijvoorbeeld snelwandelen en dat dertig minuten per dag.
2) Doe iets aan de risicofactoren: diabetes, arteriële hypertensie en roken.
3) Op het vlak van voeding houdt u rekening met vier principes:

  • Beperk de toevoer van verzadigde vetten van dierlijke oorsprong en geef de voorkeur aan mono- of poly-onverzadigde vetten (met andere woorden: beperk de consumptie van vlees zoals charcuterie en rood vlees, gerechten met sauzen, gebak, eierdooiers en zuivelproducten).
  • Verhoog de consumptie van poly-onverzadigde omega-3 vetzuren (eet minstens twee keer per week vis).
  • Eet meer voedingsvezels en micronutriënten van fruit, groenten en graanproducten (vooral
    volkoren granen).
  • Beperk de toevoer van cholesterol die in voedingsmiddelen zit. Geef de voorkeur aan voedingsmiddelen die verrijkt werden met plantaardige sterolen (vervang boter door plantaardige margarine verrijkt met plantaardige sterolen, gebruik plantaardige olie en beperk andere bronnen van vetten zoals bijvoorbeeld room).

Bijgewerkt door Marion Garteiser, gezondheidsjournaliste op 02/11/2016
Origineel artikel geschreven door op 18/12/2007

Bronnen: Aanbevelingen van het Agence française de sécurité sanitaire des produits de santé (Afssaps), maart 2005 die vandaag nog altijd gelden.

Vindt u het artikel interessant?
 
Gezonde voeding en slank
Cerveau, Nerf, Mémoire, Psychisme, Sommeil Oeil, Bouche, Dent, Nez, Gorge, Oreille, Cheveux Coeur, Sein, Poumon, Circulation sanguine Estomac, Intestin, Foie Sexe, Rein, Système urinaire Os, Articulation, Muscle Peau, Ongle Gids Ziekten en aandoeningen Ziekten en aandoeningen
Medische encyclopedie