Teveel cholesterol? Goed eten en goed bewegen

Geüpdatet door Marion Garteiser, gezondheidsjournaliste op 02/11/2016 - 12h24
-A +A

Het cholesterolgehalte is belangrijk. Als het te hoog is, is het een van de grootste risicofactoren voor cardiovasculaire aandoeningen. En cardiovasculaire aandoeningen zijn in Westerse landen de belangrijkste doodsoorzaak. Het goede nieuws is dat men het cholesterolgehalte kan doen dalen door verstandig te eten en te bewegen.

Teveel cholesterol: dieet of geneesmiddelen?

Er zijn heel doeltreffende geneesmiddelen om een te hoog cholesterolgehalte in het bloed of hypercholesterolemie te bestrijden en dat zijn de statines. Maar heel wat mensen met een te hoog cholesterolgehalte hoeven geen beroep te doen op die geneesmiddelen. Hoe dat kan? Door het aanpassen van bepaalde leef- en eetgewoonten. De aanbevelingen terzake zijn overduidelijk.

Levenswijze en eetgewoonten: de aanbevelingen

1) Doe regelmatig aan lichaamsbeweging zoals bijvoorbeeld snelwandelen en dat dertig minuten per dag.
2) Doe iets aan de risicofactoren: diabetes, arteriële hypertensie en roken.
3) Op het vlak van voeding houdt u rekening met vier principes:

  • Beperk de toevoer van verzadigde vetten van dierlijke oorsprong en geef de voorkeur aan mono- of poly-onverzadigde vetten (met andere woorden: beperk de consumptie van vlees zoals charcuterie en rood vlees, gerechten met sauzen, gebak, eierdooiers en zuivelproducten).
  • Verhoog de consumptie van poly-onverzadigde omega-3 vetzuren (eet minstens twee keer per week vis).
  • Eet meer voedingsvezels en micronutriënten van fruit, groenten en graanproducten (vooral
    volkoren granen).
  • Beperk de toevoer van cholesterol die in voedingsmiddelen zit. Geef de voorkeur aan voedingsmiddelen die verrijkt werden met plantaardige sterolen (vervang boter door plantaardige margarine verrijkt met plantaardige sterolen, gebruik plantaardige olie en beperk andere bronnen van vetten zoals bijvoorbeeld room).

Oorspronkelijk gepubliceerd op 18/12/2007 - 00h00 en geüpdatet door Marion Garteiser, gezondheidsjournaliste op 02/11/2016 - 12h24

Aanbevelingen van het Agence française de sécurité sanitaire des produits de santé (Afssaps), maart 2005 die vandaag nog altijd gelden.

Bekijk dit artikel
Vous devez être connecté à votre compte E-Santé afin de laisser un commentaire
PUB
Lees ook
Goede en slechte vetten Geüpdatet op 11/05/2006 - 00h00

Cholesterol is geen indringer noch één of ander krachtig gif, maar integendeel een levensnoodzakelijke stof. Hij speelt niet alleen een rol bij de goede werking van het zenuwstelsel, maar vervult ook specifieke functies bij de productie van sommige h...

Binnenkort synthetische goede cholesterol? Geüpdatet op 11/05/2009 - 00h00

In het verhaal van onze cholesterol speelt het gehalte aan HDL - of "goede" cholesterol - een minstens even belangrijke rol als het gehalte aan LDL of "slechte" cholesterol. Amerikaanse wetenschappers zijn er onlangs in geslaagd om synthetische HDL t...

Cholesterol: kent u de slechte vetten? Gepubliceerd op 01/11/2015 - 23h44

Hoe kunnen we de goede cholesterol van de slechte onderscheiden? Welke producten moeten bovenaan op ons menu staan? Welke moeten we net beperken? En hoe omzeilen we de valkuilen die we dagelijks tegenkomen?

Meer artikels