Test uw vorm

Gepubliceerd door Gilles Goetghebuer op 15/04/2003 - 00h00
-A +A

Er bestaan een heleboel tests om na te gaan of u in goede of slechte fysieke conditie verkeert. Ze vereisen geen speciaal materiaal, en na een paar minuten hebt u al de uitslag. Doén dus!

PUB

Inspanningstests zijn zeer nuttig om uw vooruitgang te meten tijdens een fitnessprogramma of om een homogeen trainingsschema samen te stellen. Voor topsporters worden deze onderzoeken meestal uitgevoerd in het laboratorium. Ze moeten op een hometrainer fietsen of op een roltapijt lopen tot ze niet meer kunnen. Vervolgens wordt de in- en uitgeademde lucht geanalyseerd en wordt daar het maximale zuurstofverbruik (VO2 max) uit afgeleid, dat een goede weergave is van het vormniveau. Uiteraard kan niet iedereen op die manier gevolgd worden. Toch bestaan er een aantal kleine tests die weliswaar uw vorm minder nauwkeurig weergeven dan in een laboratorium, maar toch vrij betrouwbaar zijn!

Test van Lian

Is de gemakkelijkste en snelste test.

  • Meet gedurende 15 seconden uw hartslag in rust (hals of pols).
  • Ren gedurende één minuut ter plaatse, plaats uw hiel op uw dij en ga twee keer per seconde heen en weer (rechts-links).
  • Meet tijdens de eerste minuten na de inspanning opnieuw uw pols met telkens 15 seconden tussentijd. Na hoeveel tijd keert uw hartslag in rust terug? Resultaten:
  • Minder dan één minuut: uitstekend
  • 1 tot 2 minuten: goed
  • 2 tot 3 minuten: matig
  • Meer dan 3 minuten: slecht

De test van Ruffier-Dickson

Is moeilijker. Ga rechtop staan, buig door uw benen, raak de grond met uw vingertoppen en kom weer recht. Deze test verloopt in drie fasen.

  • meet gedurende 60 seconden uw hartslag in rust (Pr)
  • buig in 45 seconden 30 keer door uw benen
  • meet gedurende 15 seconden opnieuw uw hartslag en vermenigvuldig die met 4 (Pe)
  • herhaal dit na één minuut rust (P1)
  • bereken de index van Ruffier-Dickson met de volgende formule: Ir = Pe-70+2(P1-Pr)/ 10Resultaten:
  • Hoger dan 8 = Slecht
  • Tussen 6 en 8 = Matig
  • Tussen 3 en 6 = Goed
  • Minder dan 3 = Zeer goed
0 = Uitstekend!

Gepubliceerd door Gilles Goetghebuer op 15/04/2003 - 00h00
Bekijk dit artikel
Vous devez être connecté à votre compte E-Santé afin de laisser un commentaire
PUB
Lees ook
Klaar om weer aan het sporten te gaan? Gepubliceerd op 08/06/2016 - 12h08

Lichamelijke activiteit en sporten worden in het algemeen aangeraden voor de gezondheid. Sporten kan op elke leeftijd, er opnieuw mee beginnen ook. Maar bespreek wel met uw arts in hoeverre een cardiologische check-up wenselijk is voor u aan de slag...

Sporten? Ja, maar. . . Geüpdatet op 23/10/2007 - 00h00

Ik leid een sedentair leven en heb zin om te bewegen! Maar als ik weer begin te sporten, welke voorzorgen moet ik dan nemen? Moet ik op voorhand een check-up laten doen en hoe kan ik mijn fysieke conditie evalueren?

Test uw fysieke conditie Geüpdatet op 07/09/2009 - 00h00

In een goede conditie verkeren, is geen kwestie van leeftijd, maar van onderhoud en oefening van de spieren en de lenigheid. Maar hoe zit het eigenlijk met u op dat gebied? Doe de test aan de hand van de volgende reeks oefeningen . U zult dankzij die...

Meer artikels