• rating
    • rating
    • rating
    • rating
    • rating
    0 mening
  • Commentaren (0)

Test uw vorm

Test uw vormEr bestaan een heleboel tests om na te gaan of u in goede of slechte fysieke conditie verkeert. Ze vereisen geen speciaal materiaal, en na een paar minuten hebt u al de uitslag. Doén dus!

Inspanningstests zijn zeer nuttig om uw vooruitgang te meten tijdens een fitnessprogramma of om een homogeen trainingsschema samen te stellen. Voor topsporters worden deze onderzoeken meestal uitgevoerd in het laboratorium. Ze moeten op een hometrainer fietsen of op een roltapijt lopen tot ze niet meer kunnen. Vervolgens wordt de in- en uitgeademde lucht geanalyseerd en wordt daar het maximale zuurstofverbruik (VO2 max) uit afgeleid, dat een goede weergave is van het vormniveau. Uiteraard kan niet iedereen op die manier gevolgd worden. Toch bestaan er een aantal kleine tests die weliswaar uw vorm minder nauwkeurig weergeven dan in een laboratorium, maar toch vrij betrouwbaar zijn!

Test van Lian

Is de gemakkelijkste en snelste test.

  • Meet gedurende 15 seconden uw hartslag in rust (hals of pols).
  • Ren gedurende één minuut ter plaatse, plaats uw hiel op uw dij en ga twee keer per seconde heen en weer (rechts-links).
  • Meet tijdens de eerste minuten na de inspanning opnieuw uw pols met telkens 15 seconden tussentijd. Na hoeveel tijd keert uw hartslag in rust terug? Resultaten:
  • Minder dan één minuut: uitstekend
  • 1 tot 2 minuten: goed
  • 2 tot 3 minuten: matig
  • Meer dan 3 minuten: slecht

De test van Ruffier-Dickson

Is moeilijker. Ga rechtop staan, buig door uw benen, raak de grond met uw vingertoppen en kom weer recht. Deze test verloopt in drie fasen.

  • meet gedurende 60 seconden uw hartslag in rust (Pr)
  • buig in 45 seconden 30 keer door uw benen
  • meet gedurende 15 seconden opnieuw uw hartslag en vermenigvuldig die met 4 (Pe)
  • herhaal dit na één minuut rust (P1)
  • bereken de index van Ruffier-Dickson met de volgende formule: Ir = Pe-70+2(P1-Pr)/ 10Resultaten:
  • Hoger dan 8 = Slecht
  • Tussen 6 en 8 = Matig
  • Tussen 3 en 6 = Goed
  • Minder dan 3 = Zeer goed
0 = Uitstekend!

Artikel gepubliceerd door op 15/04/2003

Vindt u het artikel interessant?
 

Meer weten

image_format_460_230

Doe een thalassokuur bij u thuis!

  • Breng de zee één keer per maand binnen in uw badkamer. Op het programma: een verzorgingsbeurt voor lijf en leden en een ...
    • rating
    • rating
    • rating
    • rating
    • rating